PERHATIAN!: KEPADA BLOGGER YG INGIN BERTUKAR LINK, SILA TINGGALKAN JEJAK DI RUANG KOMEN.. TQ

.

Tuesday 7 May 2013

Kelantan Dapat MB Baru, Ke Mana Husam?

Oleh: MSO

Petang ini bekas Timbalan Mernteri Besar Ahmad Yaacob telah mengangkat sumpah sebagai Menteri Besar Kelantan yang baru dihadapan Sultan Kelantan, Sultan Muhammad Ke V di istana di Kota Bharu.

Perlantikan Ahmad itu secara automatik menamatkan perkhdimatan Tokguru Nik Abdul Aziz Nik Mat sebagai MB Kelantan. Selama kira-kira 23 tahun Nik Aziz berkhidmat sebagai menteri besar Kelantan.

Dalam tempoh itu beliau melalui lima kali pilihan raya umum, 1990, 1995, 1999, 2004 dan 2008 di mana kesemua pilihan raya dimenangi PAS. Dan pilihan raya ke-13 PAS berjaya mengekalkan penguasaan ke atas Kelantan.

Apa dicatat Nik Aziz itu satu sejarah yang belum pernah dicatat mana-mana bekas MB Kelantan.


Hari ini juga Mohd Amar Nik Abdullah mengangkat sumpah sebagai TMB Kelantan. Mungkin pemilihan Ahmad Yaacob sebagai MB tidak mengejutkan kerana senioritinya dalam parti, tetapi pemilihan dan perlantikan Mohd Amar sebagai TMB sedikit ganjil.

Perlantikan Mohd Amar itu tidak mengikut senioriti di dalam parti seperti amalan sebelum ini. Mohd Amar adalah Timbalan Pesuruhjaya III, di mana Ahmad Yaacob adalah timbalan pesuruhjaya I, manakala Husam Musa adalah timbalan pesuruhjaya III.

Dari segi kemunasabahan Husam sewajarnya dilantik menjadi TMB.

Berdasarkan hirearki ini mungkin perlantikan Mohd Amar itu sedikit mengejutkan. Gabungan Mohd Amar dan Ahmad Yaacob menampakkan PAS cuba meletakkan dua ulamak di tunggak pentadbiran. Ahmad Yaacob adalah timbalan Pengerusi Majlis Syura Ulamak Malaysia.

Manakala Mohd Amar seorang ustaz yang berkelulusan sekular. Beliau kelihatan ustaz atau mirip ulamak kerana bapanya dikenali sebagai seorang Ustaz dan bekas pemimpin PAS Kelantan yang juga kawan kepada Nik Aziz.

Saya akan ulas perlantikan kedua mereka ini dan menyentuh kenapa Husam Musa tercicir? Apakah kemisterian dan tidak kena dengan perlantikan ini. InysaAllah esok. Izinkan saya istirehat dulu. [wm/ kl/ 9:43 pm 06/05/13]

5 comments:

  1. Slm

    Pg mampuih laa dgn musNg ni. Krn sifaf tamak nk lari dr klntn dn biar tok guru kempen sorg2 d klntn separuh mati seluruh pas mampus.
    Strategi taik itik apa ko husang musang.. Tk sgka bodo juga ahli pas sekor ni... Naik tocang daaah

    ReplyDelete
  2. sebab husam syiah...

    ReplyDelete
  3. Ckp jgn sedap mulut je...itu strategi Pas Pusat utk ke Putrajaya..kami di Putrajaya xlihat Dato Husam dari sudut pemikiran busuk begitu...patut kita bersatu menentang penipuan BN dlm PRU13 yg lalu..

    ReplyDelete

BERADABLAH KETIKA MENGOMEN... TQ

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Followers