PERHATIAN!: KEPADA BLOGGER YG INGIN BERTUKAR LINK, SILA TINGGALKAN JEJAK DI RUANG KOMEN.. TQ

Saturday, 24 May 2014

Kementerian Kesihatan sahkan DNA khinzir dalam coklat Cadbury

PETALING JAYA: Kementerian Kesihatan hari ini mengesahkan bahawa DNA khinzir (porcine) telah dikesan dalam coklat susu kajang hazel dan buah badam Cadbury Dairy Milk.
Dalam sebuah kenyataan hari ini, Ketua Pengarah Kesihatan Datuk Dr Noor Hisham Abdullah berkata bahawa ini berdasarkan keputusan analisis dua jenis coklat tersebut.
Coklat yang dimaksudkan ialah coklat susu dengan kacang hazel Cadbury Dairy Milk dengan nombor kelompok (batch no.) 200813M01H I2 yang bertarikh luput 13 November 2014; dan coklat susu dengan buah badam dengan nombor kelompok 221013N01R I1 yang bertarikh luput 15 Januari 2015.
Isu pengesanan DNA khinzir dalam produk coklat susu Cadbury Dairy Milk mula tersebar luas melalui aplikasi media sosial semalam.
Walaubagaimanapun, coklat susu Cadbury Dairy Milk Chocolate tidak dikesan mempunyai DNA khinzir.
Tambah Noor Hisham, pihak pengeluar, iaitu Cadbury Confectionery Malaysia Sdn Bhd telah memberi jaminan akan menarik balik produk-produk terbabit dari pasaran serta-merta.
“Kementerian Kesihatan menasihatkan orang ramai supaya membaca nombor kelompok pada label produk sebelum membeli atau memakannya,” katanya.
Pengguna boleh mengemukakan sebarang persoalan kepada Kementerian Kesihatan melalui laman web Bahagian Keselamatan dan Kualiti Makanan (BKKM) http://fsq.moh.gov.my atau www.facebook.com/bkkmhq
Sementara itu, Cadbury dalam Facebooknya pula mengesahkan bahawa semua produk yang dihasilkan di Malaysia disahkan halal oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim).//(TMI)
CARI PARANG , GOLOK, PISAU??? SILA KLIK http://parangonline.blogspot.com

Wednesday, 21 May 2014

Tak selamat kalau mimpikan Dyana



KALAULAH menara jam condong Teluk Intan hidup, mungkin ia sudah tegak semula dalam beberapa hari ini. Tegak bangga kerana Teluk Intan tiba-tiba jadi sebutan.

Sebelum ini, meskipun bandar pusat pentadbiran Daerah Hilir Perak itu miliki menara condong yang unik - seunik Menara Pisa di Itali - namun ia seakan tidak dipedulikan.

Tidak ramai orang yang ambil tahu, apa lagi mahu melawat menara jam yang sudah berusia 130 tahun, setinggi 85 kaki dan punya 110 anak tangga itu.

Sebab musababnya, barang kali kerana tidak ada tarikan lain yang diusahakan di sekitar menara jam itu untuk memikat hati pelancong ke Teluk Intan meskipun jarak dari situ ke Kompleks Sejarah Pasir Salak yang menyimpan khazanah pahlawan Datuk Maharajalela tidaklah sejauh mana.

Sebut mengenai Teluk Intan, generasi muda hari ini mungkin ramai tidak tahu bahawa bandar itu dahulunya bernama Teluk Anson. Bermula 1 Januari 1982, atas titah perintah Sultan Perak pada masa itu, Sultan Idris Shah, Teluk Anson ditukar kepada Teluk Intan sebagai menghapus elemen bahasa penjajah.

Nama Teluk Intan dikatakan diambil daripada nama lama pekan itu, Pekan Teluk Mak Intan yang mengikut satu versi berasal daripada nama seorang janda cantik asal dari Mandahiling, Sumatera.

Intan atau Mak Intan, antara pedagang yang meneroka kawasan itu pada awal abad ke-19. Apabila kawasan itu semakin maju dan membangun, ia dikenali sebagai Pekan

Mak Intan. Kemudian, ramailah orang luar datang berdagang terutama dari Jawa, Rawa, Minang dan Bombay (Mumbai). Antara dagangan yang mahsyur pada waktu itu ialah rempah ratus, hasil pertukangan besi dan kain.

Satu versi yang lain pula menyebut nama Teluk Intan berasal daripada nama Intan, seorang gadis jelita anak keluarga pedagang yang berpengaruh.

Pada suatu hari, tatkala Intan sedang mandi manda bersama rakan-rakannya di tebing Sungai Perak, cincin pemberian ibunya telah tertanggal dari jarinya dan hilang dibawa arus. Ini menyebabkan Intan sangat bersedih.

Oleh kerana dia daripada keluarga berpengaruh, tempat itu lalu dinamakan Teluk Intan mengambil sempena namanya. Sama ada benar ataupun tidak kedua-dua kisah ini, tidaklah dapat dipastikan.

Apa pun, kedua-dua versi ini adalah berkaitan dengan gadis atau wanita cantik. Kebetulan pula, mahsyurnya nama Teluk Intan ke seantero negara dalam sehari dua ini bukan semata-mata disebabkan kempen pilihan raya kecil yang sedang berlangsung tetapi kerana calonnya.

Kalau hendak dikatakan kerana pilihan raya kecil, di Bukit Gelugor Pulau Pinang pun sekarang ada pilihan raya kecil juga tetapi perhatian ramai orang tetap juga tertumpu ke Teluk Intan.

Dyana Sofya calon DAP memang cantik, siapa pun tidak boleh menafikan!

Jika tidak masakan dua menteri yang juga pemimpin kanan Umno, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi dan Ketua Pemuda, Khairy Jamaluddin sampai perlu mengingatkan: "Ini bukan pertandingan ratu cantik!"

Rasanya tidak pernah ada mana-mana pilihan raya pun sebelum ini yang hal kecantikan calon begitu diberikan perhatian seperti PRK Teluk Intan. Kawan-kawan lelaki dalam Umno pun ada yang berjenaka, "kalaulah aku pengundi Teluk Intan, aku pun pangkah dia. Dah jadi YB, boleh kerap jumpa..."

Kalau yang bertanding itu Ngeh Ko Ham atau mana-mana pun pemimpin DAP yang lain, mati hidup balik pun mereka tidak akan lalu untuk berkata seperti itu.
Sampai begitu sekalilah!

Agak-agaknyalah, akan berlaku atau tidak kemungkinan ahli Umno lelaki yang akan mengundi di Teluk Intan pada 31 Mei ini sampai terpangkah, ataupun sengaja memangkah Dyana Sofya pada kertas undi?

Hal kecantikan Dyana bukan sahaja heboh di Teluk Intan. Dalam media sosial pun tidak kurang juga pengaruh dan popularitinya. Bukan sedikit kawan-kawan lelaki yang berseloroh 'mimpikan' Dyana dalam sehari dua ini. Entahkan seloroh, entahkan betul-betul mimpi, wallahua'lam!

Kalau betul, agaknya macam manalah reaksi orang sebelah? Kalau setakat mimpi diam-diam, tidak mengapalah... tetapi bagaimana kalau sampai tersebut nama?
Dyana! Dyana! Dyana!

Apa nak dijawab kalau isteri sampai terjaga dan terdengar? Kalau sebut nama lain, masih boleh lepas lagi.

Contohnya: Seorang suami yang sedang tidur tiba-tiba bermimpi dan menyebut nama "Mah! Mah! Mah!"

Dek kerana agak kuat bunyi suara, isteri sampai terjaga. Bingkas bangunlah dia. Terus sinting lengan baju (kalau berbaju) dan sambil menggoncang-goncang badan suaminya, dia bertanya, "Mah mana pulak ni bang? Cepat bangun... jawab dengan saya, Mah mana? Cepat!!!!"

Si suami yang terkejut, bangun dan sambil mengenyeh-genyeh mata masih ada harapan untuk selamat jika menjawab: "Mah Siew Keong... Datuk Mah Siew Keong yang bertanding di Teluk Intan tu. Saya kan baru balik dari kempen dia!"

Selamat. Tetapi kalau sebut Dyana... susah sikitlah!

Sebabnya, isteri kita pun masing-masing tahu Dyana cantik. Walaupun dia sendiri tidak kenal kita tetapi kalau sampai terbawa-bawa dalam mimpi, itu sudah kira kes parah!

Berbalik pada persoalan awal tadi, Menara Condong Teluk Intan pun mungkin akan tegak jika ia sedar akan perhatian yang diberikan terhadap bandar itu dalam seminggu dua ini. Akan tetapi jika tegak menara itu, hilanglah keunikannya.

Tetapi kalaulah dengan kecondongannya yang unik selama lebih 100 tahun itu pun ia masih tidak diberikan perhatian, ia sama sahaja menara-menara jam lain di seluruh negara yang tidak mempunyai keunikan sama seperti menara Teluk Intan.

Tidak kiralah siapa yang akan naik jadi Ahli Parlimen Teluk Intan pada 31 Mei ini, harapnya akan dapat mengusahakan sesuatu yang boleh memberi nilai tambah kepada tarikan pelancong ke bandar Hilir Perak ini.

OLEH: MUHAMMAD MAT YAKIM

CARI PISAU, GOLOK, PARANG???.. SILA KLIK  sini

Tuesday, 20 May 2014

Foto Dyana dan Ibrahim Ali pula tersebar

Perang dalam alam maya sempena pilihan raya kecil Teluk Intan berterusan, kali ini gambar calon DAP Dyana Sofya Mohd Daud dengan ketua Perkasa Ibrahim Ali pada satu majlis kini beredar dalam internet.
                                                           
Gambar yang tidak bertarikh itu memaparkan Ibrahim tersenyum dan berdiri di antara Dyana dan ibunya Yammy Samat, yang kelihatan seperti dalam satu majlis makan malam.
 
Tersebar dalam Facebook, mereka kelihatan seolah-olah tidak bergabung dengan parti politik, gambar itu mencetuskan beberapa persoalan hubungan Dyana dengan Ibrahim, yang sering dikritik oleh DAP kerana sikap dan garis politik perkaumannya.

Ada pihak yang mendakwa Ibrahim adalah bapa angkat - yang digunakan dalam konteks orang Melayu sebagai kawan rapat keluarga.

Bagaimanapun hasil pemeriksaan mendapati gambar tersebut diambil dalam sebuah majlis makan malam di sebuah restoran di Kuala Lumpur minggu lalu.

Majlis itu diadakan bagi meraikan Tengku Razaleigh Hamzah yang dianugerahkan Ijazah Kehormat dari Universiti Teknologi Mara (UiTM).

Dalam kiriman SMSnya kepada Malaysiakinikelmarin, Ibrahim menafikan dakwaan bahawa Dyana merupakan anak angkat beliau sebaliknya mengenali rapat ibu Dyana, Yammy Samat.

Menurut Ibrahim, Yammy adalah penyokong kuat ahli parlimen Gua Musang Tengku Razaleigh Hamzah dan bersama-sama dengannya berkempen bagi Ku Li merebut jawatan timbalan presiden dan presiden Umno pada 1984 dan 1987.

"Yammy ni semua wanita umno kenal. Pemimpin Umno pun, hampir semua kenal nya. Itu saja tapi sejak saya tak jadi ahli Umno dari tahun 2013, macam putus hubungan.

"Cuma kekal kawan,jumpa tempat kenduri atau majlis-majlis yang saya dan dia dijemput. Itu saja. Dyana bukan anak angkat saya,"katanya//(mk)

Cari parang, pisau , golok???? Sila klik http://parangonline.blogspot.com

Sunday, 18 May 2014

MH370: Seseorang menyembunyikan sesuatu | DR. Mahathir Mohamad

SHAH ALAM – Pengeluar pesawat yang digunakan Malaysia Airlines (MAS), Boeing Corporation perlu memberi penjelasan tentang sistem pendaratan automatik yang terdapat pada pesawat Boeing 777 seperti yang dilaporkan The Flightglobal.com.

Bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad dalam entri blog terbarunya berkata, beliau tidak dapat membayangkan juruterbang yang mengendalikan MH370 membuat pendaratan yang licin di lautan yang ‘ganas’ dan kemudiannya tenggelam begitu saja.

Beliau juga menyebut adalah tidak adil kesalahan insiden kehilangan MH370 hanya diletakkan kepada Malaysia dan MAS.

“Boeing harus menjelaskan tentang sistem yang dipanggil pendaratan automatik anti keganasan ini.

“Seseorang menyembunyikan sesuatu. Tidak adil kesalahan itu ditanggung Malaysia dan MAS sahaja,” katanya yang dipetik melalui entri bertajuk ‘Boeing Technology-What Goes Up Must Come Down’, hari ini.

Menurutnya, sesebuah pesawat boleh terbang dan berada di udara untuk satu-satu tempoh masa tetapi ia tetap perlu turun ke bawah sama ada selamat mendarat atau kemalangan.

“Tapi, pesawat tidak terus hilang. Tidak pada masa sekarang dengan kemajuan sistem komunikasi, radio, satelit dan kamera tanpa filem yang beroperasi tidak putus dan kapasiti simpanan yang besar.

“Sistem komunikasi dan GPS pastinya telah dilumpuhkan, jika tidak, stesen pasti boleh menghubungi dan mengesan pesawat berkenaa,” katanya.

Tun Mahathir menyentuh mengenai maklumat yang diperoleh daripada carian di Internet iaitu Boeing telah menerima paten Amerika Syarikat (AS) bagi sistem kawalan pemanduan automatik.

“Carian di Internet mendedahkan, Boeing menerima paten AS pada 2006 bagi sistem yang sekali diaktifkan ia akan menghilangkan kawalan pemaduan juruterbang dan mendarat di lokasi yang ditentukan sistem itu.

“The Flightglobal.com melalui sebuah artikel ditulis John Croft dengan dateline Washington DC (1 Dis 2006) menyebut, ‘pemanduan automatik yang tidak boleh diganggu atau pintas akan diaktifkan, sama ada oleh juruterbang, alat pengesan dalam kapal ataupun dikawal radio atau satelit yang dihubungkan oleh agensi kerajaan seperti Agensi Perisikan Pusat (CIA), jika terdapat ancaman pengganas untuk mengambil alih kokpit’.

“Jelas Boeing dan beberapa agensi mempunyai keupayaan untuk mengambil alih kawalan penerbangan,” tegasnya.

Katanya,  pencarian debris, kesan tumpahan minyak atau mendengar bunyi ‘ping’ dari kotak hitam hanya membazir masa dan wang.

“Ini bukan kejadian nahas biasa selepas kehabisan bahan bakar. Pesawat itu ada di mana-mana mungkin tanpa pengetahuan MAS,” katanya.//(SH)

CARI PARANG?? GOLOK???? KLIK http://parangonline.blogspot.com

Kisah dua Ahmad di Terengganu

*WALAUPUN penuh kontroversi, Datuk Ahmad Razif Abdul Rahman selamat dan sempurna disahkan sebagai Menteri Besar Terengganu, setelah mengangkat sumpah di hadapan Sultan Terengganu, Sultan Mizan Zainal Abidin di Istana Syarqiyyah pada 9.18 malam, Isnin lalu.

Dalam kemelut yang hangat dengan berbagai spekulasi, Adun Seberang Takir berusia 49 tahun lulusan Sarjana Sains dalam Bimbingan dan Kaunseling dari Universiti Putra Malaysia itu masuk ke pejabat pagi Rabu.

Seperti yang dilaporkan media, tepat 7.45 pagi itu beliau mengetip kad perakam waktu, dan dengan rasminya memulakan tugas sebagai Menteri Besar Darul Iman yang ke-14.

Syabas dan tahniah kepada YAB baharu, mudah-mudahan dapat mengemudi bahtera pentadbiran di Negeri Penyu yang semenjak dua menjak ini selalu bergelora berserta dengan angin kencang dan kilat sabung-menyabung.

*ADAPUN kemelut politik yang tercetus berikutan pelantikan Ahmad sebagai menteri besar baharu adalah gara-gara mantan Menteri Besar, Datuk Seri Ahmad Said yang menulis surat kepada Setiausaha Agung Umno, mengisytiharkan diri keluar parti dan menjadi YB Bebas.

Dua orang lagi wakil rakyat Umno – Roslee Daud (Bukit Besi) dan Ghazali Taib (Ajil) – mengikut jejak bekas MB, keluar parti. Maka kedudukan BN dalam Dun Terengganu menjadi senget, dari 17 tinggal 14 kerusi, dengan pembangkang 15.

Kapal BN pun senget, kalau silap-silap gaya ada pilihan raya semula, ada yang menjangka dan berharap kapal tersebut mungkin menjadi Titanic, karam di tengah gelora Laut China Selatan.

Tetapi kemelut dan drama separuh berat itu ternyata hanya sementara. Dalam masa beberapa jam ketiga-tiga YB yang menulis surat keluar Umno telah – atas kerelaan sendiri –menarik balik surat tersebut dan kembali kepada parti asal.

Ada orang kata, YB-YB yang sekejap keluar kemudian masuk semula itu samalah seperti hangat-hangat tahi ayam. Tetapi dalam politik, ada ketikanya tahi ayam pun berharga dan bernilai tinggi.

*DENGAN tiga wakil rakyat merujuk kembali kepada parti, kedudukan BN dalam Dun kekal kepada status asal iaitu 17 kerusi – tidak termasuk speaker – berbanding 15 kerusi pembangkang.

Menteri besar baharu yang mulanya pada kedudukan telur di hujung tanduk, kini berada dalam keadaan lebih selesa. Seperti yang dilaporkan media, Ahmad berikrar akan meneruskan agenda merakyatkan pembangunan.
“Kita mahu nasib rakyat Terengganu terus terbela dan kita juga mahu negeri Terengganu akan menjadi sebuah negeri yang maju. Penting juga kita menyediakan persiapan untuk menghadapi Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14).

“Terengganu akan kita jadikan sebagai ‘simpanan tetap’ kepada Barisan Nasional (BN) seperti mana yang saya telah janjikan kepada Perdana Menteri,” kata beliau seperti disiarkan media.

Cabaran utama Ahmad sebagai menteri besar baharu ialah untuk memastikan janjinya kepada PM ditunaikan pada PRU akan datang. Kalau janji itu dimungkiri, ada kemungkinan Ahmad baharu akan menerima nasib seperti Ahmad lama.

Memang mudah menjangkakan Terengganu menjadi simpanan tetap Kuala Lumpur. Tetapi pada kedudukan 17 – 15, lebih hanya dua kerusi dalam Dun, simpanan tetap itu pun boleh bertukar menjadi pinjaman tanpa cagaran, malah silap-silap boleh over drawn.

Kelebihan hanya dua kerusi, bukanlah satu kedudukan yang kukuh. Itu masih dianggap sebagai telur di hujung tanduk, atau dalam bahasa pasar orang Terengganu ‘dok rok cetong’.

Telah terbukti dalam kepimpinan yang lalu Umno Terengganu tidak mantap, berpecah kepada beberapa puak. Ahmad kena menyatukan puak-puak yang berpecah, dan perlu sokongan padu.

Memang secara luaran, cakap-cakap pemimpin Umno Kuala Lumpur menegaskan kemelut atau drama politik Terengganu sudah berakhir. Tetapi ada juga yang menjangka drama sebenarnya baharu bermula!

*AKHIR kalam, pepatah Melayu menyebut, biduk lalu kiambang bertaut. Setelah bertelagah bertegang urat bagai nak rak, semuanya sudah nampak tenang.

Yang merajuk sudah dipujuk, yang panas sudah disejukkan, yang masam sudah dimaniskan.

Semua sudah saling bersalaman macam adik dengan abang, sambil mengakui pepatah lama sedangkan lidah lagi tergigit. Maka kepada Ahmad Razif saya ucapkan selamat menerima tugas baharu, kepada Ahmad Said pula selamat menerima menantu baharu.


TOK PERAK

Cari parang, golok??? klik http://parangonline.blogspot.com
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Followers