PERHATIAN!: KEPADA BLOGGER YG INGIN BERTUKAR LINK, SILA TINGGALKAN JEJAK DI RUANG KOMEN.. TQ

Saturday, 3 August 2013

Awas Mazhab Kristian Yang ‘Mirip’ Islam

 
christian ortodox indonesia_billyinfo2
Waktu Maghrib telah tiba. Belasan orang di Hotel Sahid Surabaya itu bergegas solat. Semuanya berkopiah dan dipimpin seorang imam. Jangan keliru, mereka bukan kaum Muslimin yang sedang menunaikan kewajiban solat Mahgrib. Mereka adalah jamaah Kristian Ortodok. Kristian Ortodok, sebuah mazhab dalam agama Kristian.

Kemungkinan orang awam akan terkeliru sebab aliran ini memang sangat mirip Islam. Bukan saja asalnya serumpun, tapi juga ritual dan tatacara peribadatannya hampir sama. Tengoklah cara mereka solat
Selain berkopiah dan dipimpin seorang imam. Ketika berjamaah, mereka juga memakai bahasa Arab. Rukun solatnya pun hampir sama. Ada ruku’ dan sujud. Bezanya, bila kaum Muslimin diwajibkan solat 5 kali sehari, penganut Kristian ortodok lebih banyak lagi, 7 kali sehari setiap 3 jam; masing-masing dua rakaat. Mereka menyebutnya: sa’atul awwal (fajar/shubuh), sa’atuts tsalis (dhuha), sa’atus sadis (dhuhur), sa’atut tis’ah (ashar), sa’atul ghurub (maghrib), sa’atun naum (Isya’), dan sa’atul layl (tengah malam).

Hal yang sama juga pada amalan puasa. Puasa wajib bagi orang Islam dilakukan selama sebulan dalam setahun, dikenal dengan shaumu ramadhan. Sedang pada Kristian ortodok disebut shaumil kabir (puasa 40hari berturut-turut) yang dilakukan sekitar bulan April.
christian-ortodox-indonesia
Jika dalam Islam ada puasa sunat Isnin – Kamis, pada kristian ortodok dilakukan pada Rabu dan Juma’at, dalam rangka mengenang kesengsaraan Jesus Kristus. Selain solat dan puasa, jamaah Kristian ortodok juga membayar zakat. Zakat, dalam ajaran Kristian ortodok, adalah satu per sepuluh dari pendapatan.

Sumber : Amekaw

Friday, 2 August 2013

Tanda-tanda lailatul Qadar dari hadis sahih

Ustaz Ahmad Adnan Fadzil, 02 Ogs 2013

1. Pada malamnya bulan kelihatan seperti separuh jafnah (jafnah; bekas makanan berbentuk bulat seperti pinggan besar atau talam)” (Soheh Muslim, 1170/222).

2. Malamnya tenang, tenteram dan sentosa (Al-Jami’ as-Saghier; 7728, menurut as-Suyuti; hasan. Musnad Ahmad; 22765, hasan).

3. Malamnya bersih dan terang di mana seolah-olah pada malam itu terdapat cahaya bulan yang menerangi, menenggelamkan cahaya-cahaya bintang (Soheh Ibnu Hibban, 3688, menurut Syeikh Syu’aib al-Arnaut; hadis soheh bisyawahidihi. Musnad Imam Ahmad; 22765, hasan).

4. Udaranya tidak terlalu panas, tidak terlalu sejuk (Soheh Ibnu Hibban, 3688, hadis soheh bisyawahidihi. Al-Jami’ as-Saghier; 7727, 7728, menurut as-Suyuti; hasan).

5. Tidak ada lontaran dari bintang pada malam itu hinggalah pagi (Al-Jami’ as-Saghier; 7727, hasan. Musnad Imam Ahmad; 22765, hasan).

6. Malamnya tidak berawan, tiada hujan dan tiada angin (Al-Jami’ as-Saghier; 7727). Menurut penjelasan al-Munawi; maksudnya ialah tidak bersangatan awan, hujan dan anginnya (tiada ribut) (Faidhul Qadier).

7. Pada paginya matahari muncul dengan cahaya yang lemah, sekata, berwarna kemerahan dan tanpa sinaran/pancaran yang menyucuk mata (Al-Jami’ as-Saghier; 7727, 7728, hasan. Musnad Imam Ahmad; 22765, hasan. Soheh Muslim; 762/220).

Namun yang penting pada malam al-qadar (lailatul qadar) ialah beramal pada malam tersebut. Berkata Imam al-Munawi; “Orang yang tidak dapat melihat tanda, tidak mesti dia tidak mendapat malam tersebut. Boleh jadi seorang yang bangun beribadah di malam itu, ia hanya dikurniakan Allah kesempatan beribadah, tanpa dapat melihat sebarang tandanya. Orang itu di sisi Allah lebih baik dan lebih mulia daripada orang yang hanya melihat tanda sahaja (tetapi tidak beribadah di malam tersebut)” (Faidhul Qadier; 7728).
-sumber

Anak dakwa pembunuhan Hussain Ahmad Najadi telah dirancang

Pembunuhan pengasas Kumpulan Perbankan Arab Malaysia, Hussain Ahmad Najadi bukan disebabkan kegagalan urusan hartanah, tetapi telah dirancang lebih awal, demikian dakwa anaknya.
  
Pascal Najadi menafikan sebarang penglibatan bapanya dalam urusan hartanah sebelum kematiannya setelah jawatankuasa Tokong Kuan Yin memberitahunya bahawa bapanya merupakan perunding antara dua pihak di hari beliau ditembak.

Beliau berkata bapanya menjadi orang tengah untuk tokong berkenaan dan sekumpulan orang yang beliau katakan 'seseorang' yang meminta wang dari dana amanah tokong itu.
  
"Bapa saya merupakan perunding antara dua pihak. Tidak ada perjanjian hartanah yang gagal dalam pembunuhan bapa saya kerana syarikat kami tidak terlibat dalam urusan itu," katanya kepada Bernama melalui telefon dari Moscow, Rusia.
  
Isnin lalu, Hussain Ahmad, 75, terbunuh sementara isterinya Chong Mei Kuen, 49, cedera parah akibat ditembak dari jarak dekat di kawasan parkir selepas meninggalkan tokong tersebut yang terletak di Lorong Ceylon di Ibunegara.

Semalam polis mengeluarkan gambar yang disyaki sebagai suspek yang dikenali sebagai Sci Ngan Zai atau Ah Chian dan menahan seorang pemandu teksi berumur 44 tahun yang membawa suspek meninggalkan tempat kejadian.
  
Pascal, 45, yang memegang kerakyatan Swiss dan British berkata semasa rundingan pada Isnin itu, bapa beliau bertegas tidak membenarkan sebarang pihak mengambil dana amanah tokong itu kerana ia merupakan wang tokong berkenaan.
  
Jurubank itu berkata jawatankuasa tokong telah memberitahunya bahawa suspek yang menembak bapanya sedang menunggu bapanya sebelum perjumpaan berlangsung.
  
Bapanya berminat untuk melindungi tokong itu sejak 2008 sementara Chong merupakan salah seorang anggota jawatankuasa itu.
  
Bimbang bahawa polis belum lagi menahan pembunuh bapanya,  Pascal berkata: Saya tidak akan datang ke Malaysia sehingga suspek yang membunuh bapa saya
ditangkap."
  
- Bernama

Thursday, 1 August 2013

Rotan Tak Siap Kerja Sekolah- Bapa Buat Laporan Polis

BUTTERWORTH – Seorang bapa mendakwa anaknya kini mengalami tekanan emosi setelah seorang guru wanita merotan dan mengusirnya dari sekolah kerana gagal menyiapkan kerja sekolah.

Syahrul Asmawi Rashid, 35, berkata akibat kejadian Jumaat lepas itu, anaknya Nur Emilia, 12, murid Tahun Enam sebuah sekolah rendah di sini, kini trauma dan tidak lagi mahu ke sekolah.

Bercakap kepada pemberita di sini hari ini, katanya anaknya memaklumkan guru itu turut mengarahkannya mengambil borang tukar sekolah dan berpindah sekolah.

Syahrul yang berkerja sendiri berkata dia mengetahui kejadian itu pada kira-kira 9.30 pagi Jumaat apabila dihubungi guru terbabit yang memaklumkan anaknya telah pulang ke rumah kerana gagal menyiapkan kerja sekolah.

“Saya terkejut dan terus keluar mencari Emilia kerana dia tidak  pulang ke rumah sedangkan rumah kami terletak tidak sampai 100 meter sahaja dari sekolah tetap kemudiannya berjaya menemui anak sulungnya itu sedang menangis di kawasan kampung,” katanya.

Syahrul berkata anaknya tidak menceritakan insiden yang menimpa dirinya itu sehingga rakannya datang pada sebelah petang dan memaklumkan kejadian sebenar.

“Bila kawan dia cerita, baru Emilia berani muka mulut dan menceritakan perkara sebenar dan kami kesal dengan sikap guru yang tidak hiraukan keselamatan muridnya apabila menghalau pelajar balik ke rumah,” katanya.

Katanya dia membuat laporan polis semalam.

Sementara itu, Pengarah Jabatan Pelajaran Negeri Pulau Pinang Tarmizi Kamaruddin ketika dihubungi berkata guru besar sekolah itu diarah menyiasat dakwaan itu.

“Mungkin cikgu itu mengambil tindakan mengikut emosinya kerana mengikut prinsip pendidikan guru tidak boleh menghalau anak murid kerana pelajar mempunyai hak untuk berada dalam kelas bagi menuntut ilmu,” katanya. – Bernama






Tuesday, 30 July 2013

Suspek tembak disyaki kenalan Pengerusi MyWatch, kata KPN

Sanjeevan parah akibat ditembak di Jempol tetapi keadaannya dilapor stabil. Gambar The Malaysian Insider, Afif Abd HalimSuspek yang disyaki terbabit dalam kes cubaan membunuh Pengerusi MyWatch, R Sri Sanjeevan dipercayai kenalannya sendiri.

Mengikut laporan Free Malaysia Today (FMT), Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar, berkata siasatan awal membawa kepada petunjuk yang mengejutkan.

Bagaimanapun, beliau enggan mengulas lanjut berikutan siasatan sedang dijalankan dengan diketuai Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman, Datuk Hadi Ho Abdullah.

Mangsa sedang memandu kereta BMW kelabu di satu persimpangan di Bahau, Jempol sebelum dihampiri dua lelaki bermotosikal yang kemudian melepaskan tembakan.

Sebelum kejadian itu, Sanjeevan ada membuat laporan polis mengenai ancaman nyawa terhadapnya.

Mangsa dikatakan merancang membuat pendedahan berkaitan dakwaannya mengenai sebahagian pegawai polis terbabit dalam sindiket jenayah berat.

Pada masa ini, Sanjeevan masih dirawat di hospital dan keadaannya dilapor stabil. - 30 Julai, 2013.(TMI)

Monday, 29 July 2013

Abby 'tak takut' bersuami muda

“SAYA bukan memilih suami kerana dia lebih muda daripada saya tetapi ini adalah jodoh yang ditentukan oleh ALLAH SWT,” jelas Abby mengenai perkahwinan keduanya yang berlangsung pada 9 Julai lalu.

Menurut Abby, segala-galanya telah ditentukan oleh ALLAH SWT kerana hanya selepas dua minggu dia dan suami, Muhammad Noor Farhan Che Bakar, 24, berkenalan mereka telah sepakat untuk mendirikan rumah tangga.

“Sebelum ini ada lelaki yang sebaya dan juga lelaki yang lebih tua termasuk suami orang menyatakan hasrat untuk memperisterikan saya, tapi saya tolak dengan cara baik.

“Itu adalah pendirian saya yang tidak mahu menjadi isteri kedua atau ketiga sekali pun. Alhamdulillah kerana hubungan saya dan suami dipermudahkan,” katanya.

Abby atau nama sebenarnya Arbaiyah Abdul Manan, 36, turut berkongsi kebahagiaannya melayari kehidupan berumah tangga setelah lima tahun bergelar ibu tunggal.

“Alhamdulillah kehidupan saya semakin bahagia dan menenangkan setelah hampir sebulan melayari kehidupan bersama Farhan,” ujarnya.

Berkongsi penerimaan tiga anak hasil perkongsian hidup dengan aktor, Norman Hakim iaitu Mohamed Danish Hakim, 10, Marissa Dania Hakim, 8, dan Maria Danisha Hakim, 5, Abby berkata anak-anaknya itu kadangkala berasa
cemburu dengan Farhan yang dipanggil Abi.

“Lima tahun saya sendiri dan tiada lelaki yang bersama saya, jadi anak-anak sering bersama saya. Jadi bila Farhan datang ke dalam keluarga kami, mula-mula mereka cemburu juga.

“Tapi lama-kelamaan mereka sudah menerima Farhan, apatah lagi Farhan pandai mengambil hati mereka, biarpun tidak ada pengalaman menjaga anak sebelum ini. Lucunya kini, mereka suruh kami selalu berkasih sayang pula,” katanya yang tidak menolak andai dikurniakan cahaya mata selepas ini.

Akui kecewa

Ditebak dengan perjalanan karier seninya kini, Abby berkata, biarpun tidak pernah membuat pengumuman rasmi, namun dia kini terpaksa berhenti seketika daripada industri seni.

“Maaf cakap, tapi bagi saya industri seni kini tidak mengikut syariat Islam. Jadi lebih baik saya berhenti dan memberi tumpuan terhadap perniagaan dan keluarga,” jelasnya. (Sinar)

Pondan dan Politik Malaysia

Oleh Haris Zuan
PERTAMA kali saya mengenali beliau hanya beberapa bulan sebelum PRU-13. Parti politik adalah ranah baru buat saya yang selama ini sangat selesa bergerak melalui NGO dan komuniti budaya. Pengalaman bersama masyarakat sivil membuatkan saya menjadi sangat skeptikal kepada mana-mana ahli politik, baik daripada kalangan parti pemerintah, mahupun pembangkang – pada akhirnya ahli politik ini hanya mahukan kuasa; percaya saya.
 
Oleh yang demikian tidak ramai ahli politik yang saya hormati apatah lagi kagumi. Namun berbeza dengan seorang YB yang sering memakai kasut but keselamatan (safety boots), seluar jeans dan kemeja ringkas. Jika sekali pandang pastinya kita akan menyangka, pak cik setengah umur ini menjual sayur di pasar tani Tanjung Bungah.
 
Bukan itu sahaja, YB ini juga sering berbasikal ke setiap ceruk kawasannya untuk melihat masalah masyarakat. Tindakan beliau berbasikal itu bukan hanya gimik politik untuk memancing populariti murahan kerana beliau lakukannya bukan sekali dua dengan kehadiran wartawan tetapi sehingga tahap beliau digelar YB basikal! Malah bukan suatu yang janggal untuk beliau hadir ke mana-mana majlis atau jemputan dengan basikalnya. Bagi menunjukkan komitmennya berbasikal, beliau melekatkan plat ADUN yang biasanya dilekat pada plat kereta YB pada basikal beliau.
 
Itulah ADUN Tanjung Bungah, YB Teh Yee Cheu. Jangan silap, bukan kerana safety boots atau basikal itu yang menerbitkan rasa kagum saya kepada beliau – tetapi kesungguhan beliau bekerja membantu masyarakat dan memperjuangkan apa yang beliau percaya. Beliau tidak akan segan untuk mengotorkan tangan ikut sama bergotong-royong menanam bakau umpamanya (dan bukan hanya dibuat ketika merasmikan program, tetapi sehingga tamat!). Beliau juga dikenali kerana usahanya memperjuangkan nasib peneroka bandar dan penempatan semula kampung nelayan. Bagi berlaku jujur, saya rasa beliau bukanlah seorang yang terlalu sophisticate­d pemikirannya. Beliau hanya lakukan perkara yang beliau rasakan baik dengan bersungguh-sungguh – termasuk memperjuangkan hak asasi manusia.
 
Namun bukan berkenaan YB ini sangat yang ingin saya ceritakan. Saya ingin bercakap berkenaan Hazreen Shaik Daud yang tiba-tiba jadi bualan ramai orang. Ya, apa kaitan YB Teh ini dengan Hazreen? Baru-baru ini, YB Teh telah melantik Hazreen sebagai Setiausaha Politik beliau dan jelas itu bukan isunya, isunya Hazreen adalah seorang transgender atau dalam istilah kasarnya, pondan. Pada awalnya, saya tidak berminat untuk ikut pusing dengan perkara ini, namun apabila membaca komen yang ditinggalkan di portal berita internet dan juga tulisan dalam blog (ya, masih ada yang menulis dan membaca di blog) saya jadi resah dan dalam masa yang sama simpati bercampur jengkel, entah perasaan mana yang lebih kuat, tidak dapat saya tentukan dan tidak pula berminat untuk saya cuba tentukan.
 
Komen yang saya maksudkan adalah yang mendakwa tindakan Teh itu sebagai usaha halus untuk mengiktiraf Lesbian, Gay, Biseksual dan Transgender (LGBT) di negara ini. Mereka menuduh Teh mempromosikan LGBT dan ingin menghalalnya daripada segi perundangan. Kenyataan ini benar-benar tidak punya asas jika menggunakan laras akal yang sihat dan amat bersandar kepada emosi semata-mata.
 
Kepada mereka yang berfikiran sebegini saya ingin bertanya, apakah yang seharusnya kita lakukan kepada golongan transgender ini? Hukum mereka? Jika hukum, apakah hukuman yang terbaik buat mereka dan bagaimanakah hukuman ini dapat membaiki kehidupan kita dalam bermasyarakat?
 
Ya, saya akui dan faham daripada mana datangnya ketidakselesaan (atau yang sebenarnya marah) pada golongan ini. Mereka ini disifatkan sebagai deviant atau menyimpang daripada segi moral masyarakat. Malangnya, bukan sahaja kita gagal mendekati dan memahami situasi mereka, kita lekas-lekas mahu menghukum, kerana apa? Kerana menghukum itu seringkali lebih mudah – tidak perlu banyak kerja. Maka, sebelum tulisan ini ikut dihukum sama, marilah kita jernihkan fikiran untuk bersikap lebih adil, biar pun hanya sebentar.
 
Pertama sekali, mengapa ada stigma terhadap golongan ini? Pastinya ramai yang mengaitkan mereka ini dengan masalah sosial termasuk pelacuran dan sebagainya. Namun, apakah pilihan mereka jika masyarakat tidak memberi peluang kepada mereka untuk mendapatkan pekerjaan yang halal yang selayaknya dengan kemampuan serta kelulusan mereka? Mahu bekerja secara terhormat dihalang, namun mereka tetap perlu hidup. Malah, tidak salah saya katakan bahawa sebahagian daripada mereka ini yang terjebak sebagai pekerja seks adalah kerana sikap kita sendiri yang akhirnya membuatkan mereka tidak punya banyak pilihan.
 
Kedua, apakah dengan menafikan hak mereka untuk mendapatkan pekerjaan sebagaimana orang lain atau menyelesaikan masalah ini? Pada hemat saya, inilah sikap sebahagian masyarakat kita yang sangat merugikan – apabila kita tidak melihat mereka ertinya mereka tidak wujud. Umpama kita melihat gajah di depan mata kemudian percaya gajah itu telah lenyap apabila kita menutup mata kita. Apakah jika kita menerima hakikat bahawa mereka wujud, akan berbondong-bondonglah anak Melayu (ya, kalau anak Cina dan anak India itu bukan masalah kita) bertukar menjadi pondan dan bapuk? Betapa dangkalnya fikiran begini. Sedangkan, dalam kebanyakan tradisi budaya dan agama, golongan ini punya tempatnya.
Malah, dalam tradisi Islam sekalipun, kedudukan mereka dalam ritual dan amalan lainya sangat jelas – contohnya kedudukan mereka dalam saf solat berjemaah, namun adakah ini membawa kepada kesimpulan bahawa Islam mengiktiraf LGBT – sudah tentu itu satu lagi perbincangan yang terpisah.
 
Lalu bagaimanakah seharusnya kita meletakkan sikap dalam hal ini? Pada pandangan saya, kita boleh sahaja menerima mereka dalam masyarakat meskipun tanpa perlu bersetuju dengan orientasi seksual mereka. Bahkan, pada hemat saya, ini boleh menjadi satu pendekatan ‘dakwah’ yang jauh lebih menguntungkan berbanding menyisih dan mengeji golongan ini. Mengapa saya katakan demikian?
 
Golongan ini memerlukan sokongan moral daripada kalangan masyarakat. ‘Kecelaruan identiti’ yang mereka depani bukanlah satu persoalan yang mudah dan pasti menumbuhkan pergolakan emosi yang bukan kecil. Maka jika masyarakat yang mendakwa diri mereka ini normal dan rasional tidak membantu golongan ini, sudah pasti mereka akan menuju kepada kumpulan mereka sendiri. Tambah malang jika kemudiannya mereka berakhir di lorong-lorong belakang.
 
Tambahan pula dengan memastikan mereka ini kekal diterima dalam masyarakat, pastinya ini merupakan kesempatan untuk kita mendekati, memahami dan seterusnya ‘membetulkan’ fikrah mereka – bukankah jalan dakwah itu mesti menerusi hikmah? Sikap menghukum kita tidak akan menyelesaikan apa-apa malah sebaliknya hanya memburukkan lagi keadaan. Oleh yang demikian, saya mengkagumi tindakan YB Teh dan semoga masyarakat kita akan semakin berlapang dada untuk merayakan perbezaan dan menghormati kepelbagaian. – Roketkini.com
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Followers