PERHATIAN!: KEPADA BLOGGER YG INGIN BERTUKAR LINK, SILA TINGGALKAN JEJAK DI RUANG KOMEN.. TQ

.

Friday 12 October 2012

Tengku Paduka suntik semangat baru rakyat Terengganu

(Tengku Paduka menyerahkan borang menyertai PAS kepada Tuan Guru Nik Aziz)


JABI (Setiu): Penyertaan bapa saudara kepada Tuanku Sultan Terengganu, Tengku Seri Paduka Raja Tengku Ibrahim Ibni Almarhum Sultan Ismail Nasiruddin Shah di Himpunan kebangkitan rakyat,  PAS Ganti Umno (PGU - 5) telah memberi semangat baru kepada rakyat Terengganu.

Kalau selama ini PAS agak bermasalah dengan penduduk kampung dan luar bandar, penyertaan Tengku Paduka memberi suntikan baru kepada rakyat, kata Setiausaha Perhubungan PAS Terengganu, Yahaya Ali.

Rakyat Terengganu dikejutkan apabila Tengku Paduka telah menyerahkan borang menyertai PAS kepada Mursyidul Am PAS merangkap Menteri Besar Kelantan Tuan Guru Nik Aziz dengan disaksikan oleh Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang, Presiden PAS pada 6 Oktober lalu.

Kemasukkan beliau bersama 2 lagi tokoh anak Terengganu kedalam PAS menyemarakkan lagi peluang PAS/PR merampas kembali Terengganu dari tangan UMNO/BN pada PRU 13 nanti.


Turut menyertai PAS adalah Datuk Omar Abu Bakar, bekas pegawai kanan Kementerian Pertahanan dan Ahmad Amzad Bin Mohamed @ Hashim, sorang tokoh korporat.


Berikut adalah biodata ketiga-tiga tokoh tersebut;

1. Tengku Sri Paduka Raja Tengku Ibrahim Ibni Almarhum Sultan Ismail Nasiruddin Shah

YAM Tengku Ibrahim Shah Ibni al-Sultan Ismail Nasir ud-din Shah adalah anakanda ketiga kepada Sultan Ismail Nasir ud-din Shah ibni al-Marhum Sultan Zainal Abidin, Sultan and Yang di-Pertuan Besar of the State of Trengganu Dar al-Iman yang ke-14 memerintah selama 34 tahun dan 1945 hingga 1979

Tengku Ibrahim yang lebih dikenali di kalangan rakyat sebagai Tengku Paduka (Ku Duka) kerana mendapat gelar Tengku Seri Paduka Raja kerana beliau merupakan waris ke lima dalam susunan kerabat DiRaja Negeri Terengganu.

Tengku Ibrahim dilahirkan di Kuala Trengganu, 25 Januari 1939 mendapat pendidikan dari Sekolah Menengah Sultan Sulaiman dan juga Kolej Melayu kuala Kangsar

Tengku Ibrahim mempunyai pengalaman luas dalam pentadbiran negeri Terengganu apabila memulakan perkhidmatan awam negeri Terengganu pada 1959 dan pernah berkhidmat sebagai Penolong Pegawai Daerah (ADO), Penolong Setiausha Kerajaan Negeri Terengganu.

Penglibatannya dalam dunia politik tanah air, Tengku Ibrahim pernah menjadi Pengerusi Perhubungan Parti Melayu Semangat 46 dan bertanding pada pilihanraya umum ke-8 pada tahun 1990 dan menjadi wakil rakyat DUN Tanggol pada tahun 1990 - 1995.

Apabila Parti Melayu Semangat 46 dibubarkan pada bulan Mei 1996, Tengku Ibrahim telah menjadi ahli parti Umno.



2. Datuk Omar Abu  Bakar.


(Datuk Omar menyerahkan borang menyertai PAS)

Dilahirkan di kijal, Kemaman, Terengganu pada tahun 1950. Mendapat pendidikan di universiti nasional dan universitas Papajaran Bandung, Indonesia dlm bidang pengajian bahasa, sosiologi dan antrapologi.

Beliau merupakan bekas Wartawan Utusan Malaysia dan bekas pegawai akhbar Kementerian Pertahanan dan Pegawai Perhubungan Khas kpd 3 Bekas Menteri Pertahanan:
i.    YAB Tan Sri Taib Mahmud (skg KM Serawak)
ii.     YAB. Tun Hussein Onn
iii.     YAB. Tun Mahathir.

Penglibatan beliau dalam politik adalah, beliau pernah menjadi AJK & Ketua Penerangan Umno Kemaman Zaman TS Wan Mokhtar.

Datuk Omar juga bekas Setiausaha Jentera Pilihanraya Kebangsaan Semangat 46 Malaysia dan S/U. Semangat 46 Bhg. Kemaman dan Bekas Calon 46 Dun Bukit Bandi (skg Air Puteh Kemaman 1990)

Selain itu, pelbagai jawatan dibarisan kepimpinan aktivis sosial di peringkat negeri dan Nasional, dan beliau juga berkeluarga ipar sepupu kepada Bekas Pengerusi FELDA Tan Sri Raja Mohd Alias Ali.



3. Ahmad Amzad Bin Mohamed @ Hashim


(Amzad menyerahkan borang menyertai PAS)

Dilahirkan pada 15 Januari 1970, Kuala Terengganu ,  Berkahwin dan dikurniakan dengan 7 orang anak Mendapat pendidikan di
1.    Sekolah Menengah Sains Sultan Mahmud.
2.    Lulusan ijazah perakaunan UNIVERSITI KEBANGSAAN MALAYSIA.
3.    Aktivis pelajar IPU-UKM.

Amzad Sekarang bekerja sebagai Pengerusi Eksekutif Norstar Technologi, Pulau Pinang.

Amzad juga berpengalaman dalam bidang korporat, mengambil alih dan memulihkan MSET Shipbuilding CORPORATION SDN. BHD.
sebagai Pengarah Urusan (1995-April 2004)

Beliau juga mengambil alih dan memulihkan PMINT Engineering sekarang dinamakan MSET Engineering dari tahun 2000 – 2006.

Amzad juga bertanggungjawab Rekabentuk dan Membina pelbgai jenis kapal dan bot pelbagai kegunaan untuk pelbagai kementerian dan jabatan kerajaan termasuk tempahan dari syarikat syarikat luar negara seperti dari Amerika syarikat, Australia, German, dan lain lain negara.

Antara jawatan persatuan dan NGO yang pernah disandang oleh Amzad adalah seperti :

1. Ahli Majlis Industri Pertahanan Malaysia (sehingga pertengahan 2004)
2. Ahli CWG ( cluster work group ) MITI.
3. Presiden Pergerakan Profesional Muda Terengganu. Presiden 2004-2005, 2007

Kecemerlangan dalam dunia perniagaan dan korporat diiktiraf dan pernah menerima anugerah Kategori Kejuruteraan dan Pembuatan, Yayasan Pembangunan Usahawan Terengganu

-sumber
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Followers