PERHATIAN!: KEPADA BLOGGER YG INGIN BERTUKAR LINK, SILA TINGGALKAN JEJAK DI RUANG KOMEN.. TQ

.

Wednesday 10 October 2012

Kerusi Pak Lah Di Kepala Batas Direbut Reezal Merican?

.

Perebutan untuk Kepala Batas berlaku dalam Umno

Tun Abdullah Ahmad Badawi telah menjadi ahli parlimen Kepala Batas sejak tahun 1978 namun ada kemungkinan beliau tidak akan bertanding sebagai calon dalam pilihanraya umum akan datang.

Pilihan raya umum akan datang dijangka menjadi perlawanan sengit untuk membentuk kerajaan Malaysia baru. Beberapa kerusi di seluruh negara cenderung untuk menjadi pertempuran hangat oleh sebab dimenangi dengan majoriti tipis. The Malaysian Insider melihat beberapa kerusi panas ini dalam apa yang dikatakan pilihan raya sengit untuk memerintah Malaysia.
BUTTERWORTH, 10 Okt — Bandar sepi Kepala Batas, jauh dari hiruk-pikuk ibu negeri Pulau Pinang George Town atau Butterworth, adalah sebuah perbandaran yang semakin meningkat di utara Seberang Perai dengan Dewan Millenium sebagai mercu tanda utama.

Walaupun peningkatan dalam pembangunan perumahan baru sehingga infrastruktur di bandar kecil, orang-orang di sana kekal sebagai komuniti rapat yang menjaga diri mereka sendiri. Dan salah satu yang paling terkenal sudah pasti bekas perdana menteri, Tun Abdullah Ahmad Badawi.

Abdullah yang lebih dikenali sebagai Pak Lah, telah menjadi ahli parlimen kawasan ini semenjak tahun 1978.
Bekas Perdana Menteri yang bertutur secara lemah lembut itu masih sangat dihormati dan dipandang tinggi oleh orang Kepala Batas, menurut ahli Barisan Nasional (BN) tempatan.

“Malah, walaupun beliau bukan seorang calon dalam pilihan raya umum (PRU) akan datang, apa yang beliau perlu lakukan adalah membuat penampilan dan menyokong sesiapa yang bertanding dan BN pasti akan mengekalkan kerusi itu seperti tahun-tahun sebelumnya,” katanya.

Ya, terdapat cakap-cakap bahawa Abdullah tidak akan bertanding dalam PRU akan datang dan beberapa nama telah disebut sebagai calon untuk menggantikan beliau, terutamanya Ketua Pemuda Umno Kepala Batas, Datuk Seri Reezal Merican Naina Merican (gambar).

Malah, keyakinan yang telah membawa kepada kerusi dianggap sebagai “laluan langsung ke Parlimen” telah menyebabkan perebutan dalaman bagi barisan Umno tentang siapa yang harus menggantikan Abdullah. “Ini adalah kerusi pasti-menang jadi sudah tentu beberapa pemimpin Umno kini bersaing untuknya,” kata sumber.

Beliau berkata pemimpin-pemimpin Umno tidak bimbang tentang kemungkinan PAS boleh merampas kerusi itu dari mereka pada masa pilihan raya.

“Kepala Batas, walaupun banyak perkembangan, masih banyak kawasan luar bandar dan di kawasan luar bandar, orang berfikir secara berbeza jadi, tidak salah bagi Umno untuk berfikir bahawa ini adalah kerusi pasti-menang,” katanya.

Beliau menambah bahawa orang-orang di kawasan luar bandar, terutamanya masyarakat Melayu, adalah sekumpulan orang yang setia dan apabila mereka merasakan bahawa mereka telah dijaga dengan baik, mereka akan mengundi kerana mereka merasa terhutang budi. Bagi 34 tahun lalu, orang itu adalah Abdullah.

Walaupun Reezal seolah-olah menjadi calon yang paling mungkin bagi menggantikan Abdullah, bekas ADUN Bertam, Datuk Hilmi Abdul Rashid turut melobi bagi kerusi tersebut. Terdapat cakap-cakap bahawa Datuk Zainal Abidin Osman, sepanjang jalan dari Nibong Tebal, boleh terjun ke kerusi tersebut oleh kerana hubungan rapat dengan Abdullah.

“Sudah tentu sekarang Abdullah tidak lagi bertanggungjawab, Zainal tidak akan mempunyai peluang yang lebih berbanding Reezal atau Hilmi terutama apabila keputusan itu terpulang kepada ketua Umno dan perdana menteri Datuk Seri Najib Razak,” sumber dalaman parti berkata.

Dengan jelas, Abdullah terganggu dengan pergaduhan dalaman ini. Dalam ucapannya baru-baru ini, beliau menggesa ahli-ahli Umno untuk meletakkan kepentingan parti melebihi kepentingan diri bagi memastikan kemenangan BN dalam pilihan raya akan datang.

Beliau dilaporkan berkata bahawa dia tidak mahu melihat pergaduhan dalaman di kalangan ahli-ahli kerana ia boleh melemahkan parti, menyebabkan huru-hara dan menggambarkan Umno sebagai sebuah parti sombong.

Jika pemimpin Umno mengetepikan kepentingan diri, Reezal akan menjadi pertaruhan terbaik kerana masih muda dan muncul lebih mampu untuk berkhidmat.

“Penduduk mahu melihat perubahan seperti dijanjikan oleh BN jadi akan menjadi bijak bagi BN meletakkan beberapa muka-muka baru untuk menunjukkan mereka melakukan perubahan kepimpinan dan memberi laluan kepada golongan muda memimpin,” sumber yang lain berkata.

Reezal mungkin akan melawan setiausaha Pemuda PAS Pulau Pinang, Ustaz Afnan Hamimi Taib Azamudin yang disebut-sebut bakal bertanding di kawasan parlimen Kepala Batas.

Dalam PRU 2008, Abdullah telah dicabar PAS oleh Mohd Subri Arshad dan menang dengan majoriti 11,246.

Hampir 75 peratus pengundi di sini adalah Melayu dan salah satu faktor penting untuk menguasai kerusi itu adalah untuk memenangi hati orang Melayu.

Seorang pemerhati politik tempatan berkata bahawa orang Melayu luar bandar mudah gembira dan kini dengan semua pemberian dalam Bajet baru, mereka pasti menjadi lebih pro-BN.

“Mereka adalah orang yang mudah jadi dengan semua pemberian kepada mereka seperti BR1M dan subsidi telefon pintar, mereka akan menjadi sangat gembira dan akan mengundi dengan sewajarnya,” katanya.

Bagaimanapun, beliau menegaskan bahawa orang-orang di kawasan Bertam, kawasan yang kebanyakannya Cina, akan menjadi lebih sukar bagi. Orang Cina membentuk kira-kira 21 peratus pengundi di kawasan itu.
Tetapi Bertam hanya membentuk sebahagian kecil daripada 21 peratus sebagai kawasan kebanyakannya pengundi Cina, Kampung Selamat, adalah kubu kuat BN. Ini adalah kerana terdapat lebih 80 ladang babi di kawasan itu dan penternak babi ramai masih bimbang dengan PAS dan dasar Islam mereka.

Afnan sememangnya perlu untuk meyakinkan pengundi bukan Melayu bahawa PAS, sebagai salah satu komponen gabungan Pakatan Rakyat (PR), boleh berkhidmat kepada mereka seperti BN.

Tidak dikenali oleh orang BN, Afnan telah membuat kehadirannya dirasai dengan membuat lawatan di kawasan pilihan raya tersebut di kawasan-kawasan kebanyakannya orang Melayu; menganjurkan pelbagai acara komuniti dari memberi ceramah sertamenyampaikan bantuan kepada mereka yang memerlukan.

Ahli perniagaan muda ini, yang dalam usia 40-an, bersikap mesra dan merendah diri maka tidak hairanlah beliau agak disukai oleh beberapa penduduk di kawasan itu walaupun hakikatnya dia bukan dari Kepala Batas tetapi dari Bukit Mertajam.

“Kami telah mendapat penerimaan cukup baik daripada pengundi setakat ini, jadi kami yakin bahawa pada masa ini, kita hanya mungkin dapat merampas kerusi ini dari BN,” kata seorang ahli PAS. Namun begitu samada populariti yang semakin meningkat di peringkat akar umbi boleh diterjemahkan kepada undi masih belum dapat dilihat./~TMI

2 comments:

  1. Takkan UMNO kepala batas nak calonkan bukan Melayu? Carilah Melayu Tulin sepertimana definisi dalam Enakmen Rizab Melayu 1931. Sebab Reezal ni MAMAK ! Kalau ikut enakmen rizab melayu, MAMAK ni tidak diiktiraf sebagai Melayu dan tidak boleh memiliki Tanah Rezab Melayu! Enakmen ni digubal oleh British kerana orang putih tahu betapa bahayanya keturunan Mendeliar dan kitul dalam sejarah melayu! AWAS Melayu jangan keliru dengan istilah Melayu!

    ReplyDelete
    Replies
    1. melayu jugak tu bro!... melayu kerala.. kah kah

      Delete

BERADABLAH KETIKA MENGOMEN... TQ

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Followers