PERHATIAN!: KEPADA BLOGGER YG INGIN BERTUKAR LINK, SILA TINGGALKAN JEJAK DI RUANG KOMEN.. TQ

Friday, 28 March 2014

KEHILANGAN PESAWAT MH 370 SUDAH TERJAWAB…!!!???

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh

Apakah perasaan anda setelah mendengar atau menonton pengumuman P.M. kita semalam?

1. Adakah anda berasa lega kerana misi pencarian sudah berakhir? Bagi ahli keuarga para penumpang dari China, mereka tak boleh terima apa yang diumumkan oleh P.M. kita tu! Kenape.., ya? Mereka kata mereka tak boleh terima akan pengumuman tu. Kalau pesawat tu tenggelam, mana buktinya? Mereka begitu marah terhadap kerajaan Malaysia dan medakwa kerajaan kita tak bertanggungjawab.

2. Apa perasaan anda jika mendengar tuduhan mereka tu? P.M. hanya mengatakan misi  pencarian MH 370 telah berakhir di Selatan Lautan Hindi. Kenape P.M. mengumumkan tentang perkara ini sedangkan menurut wartawan TV3 sendiri terkejut dengan pengumuman itu. Pihak AMSA belum lagi mengesahkan tentang penemuan objek yang didakwa kelihatan di kawasan tu ialah milik MH 370, jadi tentulah pengumuman ini telah menimbulkan tanda tanya kepada orang ramai?

3. Kenape P.M. umumkan tentang pengakhiran insiden tu dengan maklumat yang didapati dari pihak U.K. bukan dari Ausralia?  P.M. kata mereka menggunakan teknik analisa satelit baru. Tapi pihak IMARSAT kata alat pengesan yang digunakan tu bukannya baru tapi alatan yang digunakan pada kurun ke 19! Mana satu yang betul ni?

4. Saya tertarik dengan bacaan Bismillahirahmanirrahim oleh Pemangku Menteri Pengangkutan dan P.M. sendiri yang memberi salam penuh bagi permulaan sidang media di peringkat antarabangsa. Baguslah pemimpin kita ingat lagi nak kembali kepada agama dalam insiden begini dan tak perlu merujuk kepada paderi atau ahli agama lain dalam situasi ini.

5. Mungkin ada hikmah yang Allah SWT nak berikan kepada kita. Masalahnya sekarang, kerajaan dan rakyat China yang terlibat dalam tragedi MH 370 ni tak puas hati dengan penjelasan kerajaan Malaysia dan meminta bukti jika kerajaan Malaysia dah kata pencarian pesawat tu berakhir.

6. Natijahnya, rakyat Malaysia tentu akan menghadapi masalah kalau nak pergi ke Negara China selepas ni. Sebabnya, mereka dah banyak dengar tentang imej negara kita ni dari segi ekonomi, sosial dan politik yang dilihat buruk pada pandangan mereka terutamanya sejak PRU yang lalu. Kalau tengok dari segi reaksi mereka selepas sidang media oleh P.M. semalam, saya rasa kemungkinan mereka boleh kerjakan rakyat Malaysia jika mereka ada di situ. Kebencian mereka tu begitu ketara sekali.

7. Kalau orang Cina Malaysia ada di situ, mungkin dia akan mengaku bahawa dia ialah orang Cina Singapura. Kalau orang India, mereka boleh mengaku mereka tu orang dari negara India. Tapi kalau Melayu, nak mengaku awak tu dari mana? Semua orang mudah kenal kita sebab warna kulit kita yang sawo matang. Nasib tak baik, kita tak balik ke Malaysia selepas berada di sana seperti MH 370 tu.

8. Janganlah nak berhajat atau berangan nak pergi ke Negeri China selepas ni untuk bershopping atau buat bisnes di sana kalau muka awak tu muka Melayu. Takut-takut nanti jadi macam pegawai bank yang dijumpai mayatnya di kebun pisang sebab nak siasat pasal kes BMF dulu! Rakyat China sekarang dah benci negara dan rakyat Malaysia  dan mereka tak akan terima kita sebagai tetamu mereka lagi atau pesawat MAS.

9. Itu tak pe lagi, tapi kalau ada agenda lain seperti nak menggugat keselamatan negara ni, apa kita nak buat? Mungkin ada pihak nak jadikan insiden ni untuk menakluk Malaysia setelah mereka nampak kelemahan demi kelemahan yang yang ditonjolkan oleh kerajaan kita. Apa pula peranan penyokong kerajaan BN yang selama bukan main lantang bersuara kalau ada apa-apa isu yang berkaitan dengan kerajaan sebelum ni terutamanya berkenaan dengan pembangkang?

10. Kenape diam je? Kenape tak buat solat hajat ke atau minta derma ke atau apa-apa bantuan yang boleh dihulurkan kepada kerajaan BN sekarang? Ada pihak mengatakan satelit kita hanya digunakan untuk meninjau atau merisik apa yang dibuat oleh pembangkang kerajaan! Begitu juga agaknya peralatan canggih yang lain seperti 'submarine'.

 Mungkin sekarang orang kita yang tak sedar diri lagi dan masih menganiayai atau melakukan kegiatan khianat kepada bangsa dan agama sendiri supaya bertaubat nasuha kerana kuasa asing mungkin sekarang sudah bersiap-siaga untuk menyerang negara kita.

'Look and see atau ready to defend our country' dari musuh yang dah tahu kelemahan kerajaan kita!  

Sekian saja dahulu, wassalam.

Sang Pencheritera.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Followers