PERHATIAN!: KEPADA BLOGGER YG INGIN BERTUKAR LINK, SILA TINGGALKAN JEJAK DI RUANG KOMEN.. TQ

.

Wednesday 31 October 2012

PANAS!!!: KEKAYAAN MUSA AMAN KINI RM1.5 BILION?

Politik tetap politik.

Ia tidak membezakan antara agama, keturunan, kaum dan keadaan geografi, malah ia merentasi segenap kehidupan kita tanpa kita sedari.

Politik di Sabah tidak seperti di Semenanjung Malaysia.

Politik di sini adalah politik balak, dan sesiapa yang paling berkuasa akan mengaut seberapa banyak kekayaan bumi paling berharga itu tidak kira melalui jalan yang sah atau haram.

Inilah yang berlaku sejak berpuluh tahun lalu di mana parti yang berkuasa akan menggunakan kedudukan mereka melahap ratusan malah ribuan konsesi balak yang menganjur dari pantai barat hinggalah ke pantai timur negeri di bawah bayu ini.

Semasa Umno mula-mula masuk ke negeri ini pada 1990, kekayaan balak yang dimiliki cuma berlegar di tangan Joseph Pairin Kitingan dan kroninya sahaja.

Akan tetapi dengan menggunakan muslihat ciptaan Mahathir, kerajaan Parti Bersatu Sabah (PBS) yang diketuai Pairin tumbang dan inilah angkara projek IC yang terbongkar semasa perbicaraan di Likas pada 1995.

Sejak itu, lanskap politik Sabah berubah, dengan Umno menguasai hampir segenap inci kekayaan yang dimiliki dan hanya meninggalkan sedikit habuan kepada parti-parti bertaraf nyamuk seperti AKAR, PBRS, UPKO dan sebagainya.

Ketua Menteri, Musa Aman yang dilantik sejak 2003 sebenarnya sudah mempunyai kekayaan peribadi dianggarkan RM600 juta sebelum mengangkat sumpah jawatan menggantikan Chong Kah Kiat yang mewakili etnik Cina dalam sistem penggiliran jawatan setiap tiga tahun.

Perjanjian yang dimetrai sejak 1994 itu mensyaratkan sistem jawatan digilirkan antara bumiputera Islam, bumiputera bukan Islam dan Cina.

Bagaimanapun ia dimansuhkan Umno sejak Musa menjadi ketua menteri.

Ternyata dalam tidak sampai 10 tahun Umno bertapak di Sabah, bukan setakat hasil mahsul negeri dipunggah keluar ke Kuala lumpur malah dibebankan dengan harga barang yang tidak masuk akal di saat rakyat termiskin masih melata dari Papar hingga ke Tawau.

Musa terus mengumpul kekayaan peribadinya dari RM600 juta pada 2003 kepada lebih RM1.5 bilion menurut dokumen yang bocor dari Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) pada 2011.

Menjelang 2013, kekayaan Musa dianggar terus naik kepada RM2.1 bilion berikutan prestasi pasaran balak dan pelaburan emasnya di luar negara terus menunjukkan petanda positif.

Ini meletakkannya sebagai pemimpin kedua paling kaya selepas rakan sejawatannya di Sarawak, Taib Mahmud yang mempunyai aset sehingga RM25.5 bilion setakat awal tahun ini.

Balak Sabah dikeluarkan berdasarkan syarikat kroni mana yang boleh memberi habuan rasuah paling tinggi kepada pemimpin Umno dan cuma mengembalikan sedikit pulangan premium balak kepada rakyat melalui kerajaan negeri.

Amalan tersebut sudah menjadi lumrah biasa bagi pemain rasuah bertaraf jutawan seperti Michael Chia yang membawa matawang RM40 juta dalam bentuk dolar Singapura semasa ditahan di lapangan terbang Hong Kong (HKIA) beberapa minggu sebelum pilihanraya umum ke-12 diadakan pada Mac 2008.

Pendedahan semalam yang mengaitkan menteri di Jabatan Perdana Menteri, Nazri Azizi yang didakwa menerima suapan RM3 juta bagi menutup siasatan SPRM terhadap wang RM40 juta sememangnya sudah dijangka.

Nazri tidak mengiyakan malah tidak menafikan dakwaan yang sama bahawa anaknya Mohamad Nedim turut menerima hadiah mahal iaitu kereta sport berharga lebih RM1.4 juta.


Michael yang cuma pembawa beg wang tunai pemimpin Umno mengaku ia milik Musa dan wang tersebut dirampas agensi penguatkuasa rasuah Independent Comission Against Corruption (ICAC) negara itu.

Wang yang didepositkan dari Jepun itu tidak dibenarkan keluar sehingga siasatan menyeluruh dijalankan, bagaimanapun pemimpin Umno mendiamkan diri kerana mereka tahu satu perkara penting.

Wang yang disyaki diperolehi dari sumber rasuah hanya boleh ditahan selama tiga tahun dan sama ada pertuduhan dikenakan ke atas pembawa wang atau tidak, wang tersebut mesti diserahkan semula kepada pemiliknya.

Nazri pula mempertahankan kenyataan bahawa SPRM sudah menjelaskan isu wang tersebut kepada ICAC menyebabkan tiada sebarang pertuduhan diletakkan ke atas Michael sehingga kini.

Mengapa boleh terjadi begitu?

Peguam Negara, Gani Patail mempunyai hubungan kekeluargaan dengan abang Musa Aman iaitu Menteri Luar, Anifah Aman, tambahan pula kedua-duanya berasal negeri ini.

Isteri Anifah adalah kakak kepada Johan Samad, iaitu timbalan pengerusi Yayasan Sabah.

Johan pula berkahwin dengan Fazar Arif, adik kepada isteri Gani Patail.

Maka perlindungan yang diperolehi Musa adalah kerana hubungan kekeluargaan dan inilah yang menyebabkan Malaysia semakin hancur di tangan mafia dan penyangak harta rakyat selain peguam negara yang sepatutnya melindungi kepentingan negara telah menyalahgunakan kuasa bagi melindungi penjenayah seperti Musa.

Lebih lama lagi Umno memerintah negara, lebih banyak kerosakan yang dilakukan terhadap hutan di negeri itu yang semakin lama semakin diancam kemusnahan akibat penerokaan hutan yang tidak terkawal.


-sumber
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Followers