PERHATIAN!: KEPADA BLOGGER YG INGIN BERTUKAR LINK, SILA TINGGALKAN JEJAK DI RUANG KOMEN.. TQ

.

Thursday 18 July 2013

Andai keputusan PRK Kuala Besut begini

Salam Ramadhan Kareem,

KEPUTUSAN PILIHAN RAYA KECIL
DEWAN UNDANGAN NEGERI
http://resultpru13.spr.gov.my/images/Logospr.GIF
NEGERI : TERENGGANU

BAHAGIAN PILIHAN RAYA : N.01 - KUALA BESUT
http://resultpru13.spr.gov.my/images/BN.gif
NAMA PENUH
PARTI
BILANGAN UNDI
KEPUTUSAN
1. Tengku Zaihan Bin Che Ku Abd Rahman (Tengku Zaihan) http://resultpru13.spr.gov.my/images/BN.gif BN
7,197

2. Endot @ Azlan Bin Yusof (Che Long) http://resultpru13.spr.gov.my/images/PAS.gif PAS
7,450
MENANG

JUMLAH PEMILIH BERDAFTAR :
17,683


JUMLAH KERTAS UNDI DITOLAK :
107


JUMLAH KERTAS UNDI DALAM PETI UNDI :
14,754


JUMLAH KERTAS UNDI DIKELUARKAN :
14,777


JUMLAH KERTAS UNDI TIDAK DIKEMBALIKAN :
23


PERATUS PENGUNDIAN :
83.44%


MAJORITI :
253

Kedudukan terikini di Dun Terengganu:
BN: 16 kerusi
PAS: 15 kerusi
PKR: 1 kerusi
Ini andaian yang mungkin akan berlaku pada sekitar jam 9 malam pada 24 Julai 2013 (Rabu) nanti. Jadi siapakah yang akan memerintah kerajaan negeri Terengganu?

Secara jelas, apa yang ana boleh jawab adalah BN akan terus memerintah negeri Terengganu kerana dari segi penafsiran undang-undang pilihanraya dan demokrasi di Malaysia, parti yang mempunyai jumlah kerusi yg dimenangi adalah melebihi parti lain adalah layak untuk membentuk sesebuah kerajaan.

Atas kertas atau dari segi undang-undang penubuhan, BN bertanding atas lambang dacing yg didaftarkan dengan SPR (bukan umno. mca, mic atau komponen parti yg lain). Hatta jika calon mereka bertanding letak lambang keris atau matahari sekalipun, pencalonan mereka tak sah.

Begitu juga kita rujuk pada kes PAS, PKR dan DAP yang buat masa ini yang sedang berusaha untuk mendaftarkan Pakatan Rakyat sebagai sebuah satu parti gabungan dengan menggunakan satu lambang di atas kertas undi dan mendaftar sebagai sebuah parti yang sah dengan SPR.

Dari segi hujah mudah ini secara jelas yang BN masih mempunyai kerusi majoriti di DUN Terengganu. Jadi apa yg akan berlaku selepas PRK Kuala Besut, 24 Julai 2013 sudah boleh di jangka melainkan kita menunggu keputusan perbicaraan dan kehakiman kes petisyen PRU 13 yang telah difailkan oleh PAS Terengganu di dua buah DUN yang diragui kesahihan keputusan pengundian yang lalu.

Bukan bermaksud ana tidak bergembira dengan kemenangan Che Long dan PAS di Kuala Besut. Jika benar qada' dan qadar nya yang Che Long bakal bergelar YB dan memasuki Dun kelak, In sha ALLAH, tidak bertangguh ana akan segera sujud syukur atas kemenangan ini kerana satu lagi suara yang membawa ISLAM sebenarnya akan bergema di dewan undangan negeri Terengganu.

Begitu banyak ulasan yang boleh kita baca berkenaan dgn situasi yang bakal dihadapi di Terengganu jika berlaku kedudukan 16 : 16 sama ada di harakahdaily, malaysiakini, webpage, blog-blog, komen2 peribadi, wall-wall facebook dan lain-lain yang bagi ana situasi ini tidak akan wujud sama sekali berdasarkan huraian mudah di atas.

Bagi ana dengan satu kerusi PKR di Terengganu tidak bermakna secara automatik kedudukan akan jadi 16:16. Kerana di atas kertas PAS dan PKR bukan satu entiti yg berdaftar sebagai sebuah gabungan. Walaupun kita tahu kedua-dua parti ini adalah dalam gabungan Pakatan Rakyat secara alami / nyata.

Di sini pakar perundangan dan perlembagaan boleh juga menghuraikan secara lanjut dari segi kedudukan kerusi nanti, kerana sudah tentu kerusi YB Azan Ismail di DUN Bandar akan menyokong 15 kerusi PAS yang lain dan dengan ini secara lahirnya kedudukan kerusi DUN Terengganu akan seri. Situasi ini kita boleh lihat dalam kes di DUN Perak ketika krisis berlaku dalam tahun 2009 yang mana walaupun kedudukan kerusi DUN secara jelas seri antara BN dan DAP/PKR/PAS, tapi apabila YB-YB yang keluar parti itu menyatakan sokongan pada BN walaupun jadi YB Bebas, maka mahkamah menetapkan yang BN layak memerintah negeri.

Dengan ini ada yang mengandaikan perlu diserahkan pada kebijaksanaan Sultan Terengganu untuk membuat keputusan. Yang ni ana nampak lebih berat kepada meneruskan apa yang sedia ada atau 'incumbent', iatu Md Said dan barisan exconya. Walaupun ada kisah mengatakan yang Sultan Mizan amat menyukai dan menghormati Tuan Guru Presiden kita, dan harapan ana perkara ini amat-amat benar berlaku.

Dan tak kurang juga andaian lain, pihak SPR perlu membuat keputusan bijak dan segera iaitu mungkin dengan cara membubarkan DUN Terenggani dengan menjalankan semula pilihan raya peringkat negeri yg agak membebankan semua pihak. Yang ni mungkin cara atau kaedah terkahir yang difikirkan paling sesuai jika berlaku ketidakstabilan di Terengganu.

Sekali lagi, bukan ana tak bersyukur dan tak mahu PAS serta PR memerintah Terengganu, tapi biar kita letakkan sikit kebimbangan dan harapan yang tidak terlalu tinggi untuk memerintah negeri penyu bertelur ni kerana jika terlalu yakin nanti akan menyebabkan terlalu ramai yang kecewa sedangkan kita perlu berpijak di bumi yang nyata dan berdepan dengan realiti berkenaan kedudukan sebenar jumlah kerusi dalam Dun Terengganu.

Doa ana kepada pengundi-pengundi di Kuala Besut agar mereka akan memangkah BULAN kelak dan mereka ini merupakan pencetus pada kematangan berpolitik di Malaysia dan pengalaman baru pada pengamalan sistem demokrasi di Malaysia.

Buah fikiran daripada,
Amiruddin Abdul Halim,
Al-Jubail, Arab Saudi
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Followers