PERHATIAN!: KEPADA BLOGGER YG INGIN BERTUKAR LINK, SILA TINGGALKAN JEJAK DI RUANG KOMEN.. TQ

.

Tuesday 14 May 2013

Susunan Kabinet - Kedudukan Hishammuddin Paling Jadi Perhatian

Oleh: Shahbudin Husin

Perdana Menteri, Najib Razak dijangka mengumumkan susunan kabinetnya barunya minggu ini. Ada laporan mengatakan pengumuman akan dibuat esok dan majlis angkat sumpah akan diadakan pada Rabu di Istana Negara.

Antara isu utama yang menjadi perhatian ialah sama ada kabinet kali ini melibatkan wakil Cina atau tidak. Ini berikutan MCA dan Gerakan telah mengumumkan penolakan sebarang jawatan dalam kabinet susulan prestasi buruk masing-masing dalam pilihanraya 5 Mei lalu.

Apakah MCA dan Gerakan kekal dengan pendirian itu sehingga ke sudah atau berubah fikiran di saat-saat akhir?

Atau jika MCA dan Gerakan kekal tidak mahu menyertai kabinet, kelompok Cina mana pula yang menjadi pilihan Najib untuk menganggotai kabinet. Apakah mereka yang dipilih nanti mewakili mana-mana NGO, golongan profesional atau mana-mana tokoh masyarakat Cina yang dirasakan sesuai oleh Najib.

Atau mungkinkah buat kali pertama susunan kabinet kali ini tidak diwakili oleh menteri dari orang Cina?

Semuanya menjadi perhatian dan perbualan sekarang ini sehinggalah ia akan terjawab dengan sendirinya apabila pengumuman dibuat nanti.

Selain kemungkinan siapa yang bakal dilantik, siapa bakal bertukar kementerian dan siapa bakal digugurkan, kedudukan yang paling menjadi perhatian ialah mengenai Hishammuddin Hussein, Menteri Dalam Negeri sekarang yang juga merupakan sepupu kepada Najib.

Berbanding lain-lain menteri yang sedia ada, Hishammuddinlah yang paling diperhatikan dan menjadi bualan, tidak saja oleh rakyat biasa tetapi juga oleh ahli UMNO sendiri.

Sejak tahun-tahun kebelakangan ini, dengan pelbagai isu keselamatan, jenayah yang meningkat, isu himpunan Bersih, Lahad Datu, politik dan sebagainya, kedudukan Menteri Dalam Negeri paling banyak diperkatakan, lebih-lebih lagi pendapat umum hampir sepakat bahawa Hishammuddin terlalu lembik untuk memegang jawatan tersebut.

Dalam banyak isu yang berlaku, beliau dilihat hanya banyak memberi amaran, tetapi apabila amarannya tidak diendahkan, beliau sebaliknya gagal bertindak sehingga wibawa beliau sering menjadi momokan ramai. Malah ada yang menggelarnya Menteri Amaran Dalam Negeri saja. Ramai juga yang membandingkannya dengan Menteri-Menteri Dalam Negeri sebelum ini dan hasilnya ramai yang kecewa dengan prestasi beliau.

Bukan saja rakyat biasa dan orang tidak berparti mempertikaikannya, bahkan ahli dan pemimpin UMNO sendiri ramai yang kecewa dengan prestasinya di Kementerian Dalam Negeri.

Dalam susunan kabinet ini, ramai yang mengharapkan Hishammuddin ditukarkan ke kementerian lain dan tempatnya digantikan dengan pemimpin lain yang lebih tegas dan tinggi wibawanya. Sudah ada juga laman inernet yang mengadakan undian awam untuk meminta pendapat orangramai sama ada beliau wajar dikekalkan di Kementerian Dalam Negeri atau ditukarkan ke kementerian lain.

Dan seperti yang diduga undian yang mahukan beliau ditukarkan sangat tinggi berbanding yang mahukannya kekal pula sangat sedikit.

Selain itu terdapat blog-blog pro UMNO yang menulis secara terbuka meminta Najib agar menukarkan sepupunya itu ke kementerian lain. Kata mereka, tukarlah ke kementerian lain yang tidak memerlukan menterinya seorang yang tegas dan berani seperti Kementerian Pelancongan, Luar Bandar, Pertanian atau Kebudayaan. Yang penting asalkan bukan di Kementerian Dalam Negeri.

Tetapi sebagai Naib Presiden UMNO, Najib juga tidak boleh memberi kementerian yang tidak penting kepada sepupunya itu. Segala-galanya terserah kepada Najib sebagai Perdana Menteri untuk memutuskannya, namun jika Najib mengekalkan juga Hishammuddin di Kementerian Dalam Negeri, ia adalah kekecewaan rakyat dan ahli UMNO yang paling besar terhadap Najib dalam tempoh terdekat ini. ( SH 13/05/2013)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Followers