PERHATIAN!: KEPADA BLOGGER YG INGIN BERTUKAR LINK, SILA TINGGALKAN JEJAK DI RUANG KOMEN.. TQ

.

Friday 17 May 2013

Menteri Dalam Negeri Yang Baru Ni Terlebih Garang Pulak...

Oleh: Shahbudin Husin

ugas pertama Ahmad Zahid Hamidi sebaik mengangkat sumpah sebagai Menteri Dalam Negeri yang baru bagi menggantikan menteri sebelumnya, Hishammuddin yang hanya gemar memberi amaran ialah dengan menyarankan golongan yang enggan menerima sistem pilihanraya negara ini agar berpindah ke negara yang menjalankan sistem pilihanraya yang mereka gemari.

Katanya, sistem pilihanraya negara ini adalah berdasarkan majoriti mudah dan bukannya berasaskan undi popular yang banyak digunapakai di beberapa negara republik, lantaran itu mereka harus menerima apa saja keputusan daripadanya dan bukannya membantah dengan mengadakan perarakan seperti Black 505 sambil memakai baju hitam seperti yang diadakan sekarang.

Jika mereka enggan menerima sistem yang ada, lebih baik mereka berpindah ke negara lain, demikian lebih kurang saranan Zahid yang sebenarnya berupa separuh amaran juga.

Amboi, garangnya!!

Nampaknya sebagai Menteri Dalam Negeri yang baru, beliau juga seperti terjangkit penyakit Hishammuddin yang amat gemar memberi amaran dalam banyak isu. Bagaimanapun saranan Zahid ini seperti untuk menunjukkan kepada umum beliau merupakan seorang Menteri Dalam Negeri yang garang dan tidak boleh dibuat main-main.

Beliau mahu orang takut kepadanya, walaupun beliau sebenarnya lebih kerap senyum daripada marah.

Tidak salah untuk Zahid menjadi garang atau terlebih garang sekali pun, lebih-lebih lagi dalam menghadapi pelbagai cabaran di kementerian barunya itu tetapi biarlah garangnya itu bertempat. Berteriak garang dengan meminta mereka yang mempertikaikan keputusan pilihanraya supaya berpindah ke negara lain jelas merupakan hujah yang terkeluar daripada topik yang sepatutnya.

Pakatan Rakyat dan golongan muda yang tertarik mengadakan demonstasi bantahan terhadap keputusan pilihanraya hanya mempertikaikan pengendalian pilihanraya yang mereka percayai adanya unsur-unsur penipuan. Mereka tidak mempertikaikan sistem, mereka hanya mempertikai keputusan dan pengendalian oleh SPR.

Tindakan mereka mengangkat undi popular sebagai dalil kemenangan sebenarnya hanyalah hujah politik semata-mata. Ia tidak bermaksud mempertikaikan sistem. Dalam menghadapi hujah politk seperti itu, Zahid sepatutnya menggunakan hujah politik juga. Menggunakan hujah supaya mereka berpindah ke negara lain hanya menampakkan lagak sombong dan angkuh seorang pemimpin yang baru memperolehi kuasa.

Lagak seperti itu tidak akan memadamkan api, bahkan menyemarakkan lagi api kemarahan mereka. Sepatutnya hujah undi popular itu tidak perlu dilayan sangat kerana semua orang memahami sistem politik dan pilihanraya yang didiamalkan di negara ini. Ia sekadar penyedap kata-kata sahaja.

Bagaimanapun sebagai menteri yang baru di mana sejak empat tahun lalu rakyat begitu kecewa dengan menteri yang brtanggungjawab mengenai keamanan dan keselamatan, Zahid harus menggunakan kebijaksanaannya dalam menangani situasi yang ada. Rakyat mahukan nafas baru dalam diri seorang Menteri Dalam Nageri.

Kalau boleh kurangkan bercakap dan ghairah memberi amaran. Apa yang rakyat mahukan ialah undang-undang dilaksanakan tanpa kompromi dan pilih bulu. Biarlah kurang kurang bercakap asalkan kesan tindakan sebagai orang menteri dapat dirasakan oleh rakyat. Tidak guna bercakap banyak memberi amaran, memantau dan sebagainya tetapi hasilnya kosong.

Jika tidak, pertukaran jawatan beliau dengan Hishammuddin tidak ada beza sama-sekali. (SH 17/05/2013)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Followers