PERHATIAN!: KEPADA BLOGGER YG INGIN BERTUKAR LINK, SILA TINGGALKAN JEJAK DI RUANG KOMEN.. TQ

.

Saturday 21 July 2012

'SENARAI DIKTATOR DUNIA' : Mahathirpun Tersenarai... kah kah kah


“DAKWAAN yang dilemparkan tidak boleh disamakan dengan Diktator. Diktator yang dipimpin Dr Mahathir adalah diktator terpimpin, dalam erti kata yang sebenar pemimpin yang tegas dan berpegang kepada prinsip.

“Kepimpinan sebegini diperlukan negara seperti Malaysia yang majmuk kerana sering dibelenggu sensitiviti kaum. Pemimpin seperti ini juga diperlukan negara yang mahu pembangunan berterusan tanpa terencat,” kata Pakar Geo Strategis Universiti Teknologi Malaysia (UTM), Dr Azmi Hassan kepada Sinar Harian.
Pensyarah Kanan Kajian Komunikasi Fakulti Sains Sosial Universiti Malaysia Sarawak (Unimas), Dr Jeniri Amir pula menyifatkan Dr Mahathir boleh dilabel sebagai kepimpinan separuh diktator.

Katanya, separuh diktator yang dimaksudkan adalah apabila Dr Mahathir telah melakukan beberapa perkara bercirikan kepimpinan diktator.

Antara ciri yang dilabelkan Jeniri sebagai diktator adalah apabila Dr Mahathir telah menahan 106 orang termasuklah beberapa pemimpin pada 1987 di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA).

“Ciri keduanya, apabila Akta Mesin Cetak dan Penerbitan 1984 digubal, urusan undang-undang mengenai penggunaan percetakan, penerbitan dan agihan penerbitan telah dicampuri Dr Mahathir, sekali gus menghalang penerbitan akhbar parti pembangkang semasa pemerintahannya,” katanya.

Maksudnya “diktator terpimpim” atau “separuh diktator” adalah diktator. Tambahan kepada diktator sedia ada hanya ingin melunakkan cerita dan supaya agak berlapik dalam menyampaikan kata-kata. Jadinya tidaklah nampak sangat mahu kutuk Dr Mahathir. Sila Rujuk Wikipedia dan tidak payahlah Dr Mahathir meminta pandangan dari pengunjung blognya lagi.

7 comments:

  1. As salam,

    Blog saudara sudah dipautkan di:

    suasanapolitikmalaysia.blogspot.com

    ReplyDelete
  2. Mungkin Dr.M ada benernya, tapi jangka panjang akan lebih banyak salahnya
    Saya tau Suharto juga masuk dalam list :) tapi Suharto tetap dikenang atas jasa2nya, dan upaya terakhir beliau untuk mundur demi kesatuan membuat benchmark bagi politikus2 setelahnya hingga tidak terjadi coup militer walau kondisi sangat memungkinkan mengingat Indonesia yang militeristic
    Kroni dan keluarga Suharto memang korup, tapi tindakan beliau mundur demi kesatuan negara memperlihatkan kualitas dirinya sebagai pemimpin Bangsa. Di saat akhir beliau lebih mementingkan negara daripada kroni,keluarga dan partai
    demokrasi kami peroleh dengan berliku dan mahal, tapi kelihatannya sekarang mulai 'agak' menunjukan buahnya.
    Bisakah Malaysia berharap sama dari Dr.M?

    ReplyDelete
  3. Bonus Referral 20% (berlaku untuk selamanya
    Rollingan Mingguan 0.3% (setiap hari Kamis)
    Daftar sekarang juga hanya di Sekopqqpoker.com
    sekop poker
    sekop 88
    poker 88
    poker 88 domino
    deposit via pulsa
    uang asli indonesia
    daily gift
    weekend gift
    bonus jackpot x3
    http://bit.ly/2pQ7LMb
    http://bit.ly/2NJhXQa
    http://bit.ly/2OBa7NP
    http://bit.ly/2NJhXQa
    http://bit.ly/2yzfHFI
    http://bit.ly/2QQ884Z
    http://bit.ly/2A8PzUe
    http://bit.ly/2PxQ1kf
    http://bit.ly/2RLffgp
    http://bit.ly/2pQ7LMb

    ReplyDelete

BERADABLAH KETIKA MENGOMEN... TQ

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Followers