Dua minggu lagi cuti sekolah bermula.
Biasanya guru-guru cukup gembira dengan percutian ini kerana mereka mempunyai masa untuk berehat dan bercuti bersama keluarga.
Tapi kali ini kegembiraan tersebut suram
kerana ramai dari mereka tertekan dengan sistem baru yang digunakan
oleh Kementerian, iaitu Sistem Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS).
Betul sistem ini diperkenalkan oleh Kementerian setelah beberapa kali mesyuarat diadakan.
Betul sistem ini diperkenalkan kerajaan setelah mengambil kira kebaikannya untuk guru, murid-murid dan sistem pendidikan negara.
Betul tujuan sistem ini baik untuk
transformasi sistem pendidikan negara, iaitu “untuk menilai potensi
murid dan kesediaan untuk belajar, selain menguji penguasaan dan
pencapaian.”
Tetapi apakah sistem ini betul-betul
baik untuk meningkatkan mutu pendidikan negara? Apakah sistem ini
betul-betul boleh diterima oleh para guru? Pertanyaan ini perlu diteliti
sebelum mendapat jawapannya.
Saya sudah mendengar lama rungutan para
guru tentang hal in sejak ia mula dilaksanakan pada tahun 2011 di
peringkat sekolah rendah dan pada tahun lepas bagi peringkat sekolah
menengah.
Ada yang menulis secara peribadi meminta saya membangkitkan hal ini.
Tetapi saya diam sehinggalah saya dapati kelemahan pelaksanaan sistem ini semakin ketara.
Apa yang lemahnya dengan sistem ini?
Lemahnya bukanlah pada tujuannya yang baik:
(i) untuk menilai potensi murid,
(ii) memantau pertumbuhan dan membantu meningkatkan potensi murid; dan
(iii) membuat pelaporan bermakna tentang pembelajaran individu.
(ii) memantau pertumbuhan dan membantu meningkatkan potensi murid; dan
(iii) membuat pelaporan bermakna tentang pembelajaran individu.
Tetapi lemahnya sistem ini adalah pada penggunaan sistem memasukkan datanya yang tidak boleh ‘comply’ dengan beban data semasa.
Sistem Pangkalan Data PBS Lemah Justeru lemahnya sistem data PBS ini, maka guru perlu memasukkan data pada waktu lewat malam.
Akibatnya, pada waktu pagi guru
mengantuk menyebabkan mutu mengajar menjadi lemah, sekali gus menjejas
mutu pengajaran dan pembelajaran.
Akibatnya, murid tidak mendapat
pembelajaran yang sempurna kerana waktu guru dihabiskan pada tugas
perkeranian, bukan pada tugas hakikinya. Ini kerana selain sibuk
memasukkan data, guru juga sibuk mengemaskan rekod.
Aduh!!! Apa lagi? Guru juga terpaksa
menyiapkan kerja-kerja PBS sendiri seperti membina instrumen soalan,
menanda dan menyemak kertas soalan.
Selepas itu, guru perlu mengadakan
aktiviti bilik darjah untuk menyelesaikan segala keperluan kurikulum dan
kemahiran insaniah yang lain.
Guru kadang-kadang terpaksa lepaskan murid ke aras band yang lebih tinggi biarpun arasnya belum dicapai.
Selain itu, guru perlu mengurus fail
pelajar yang mungkin mencecah angka ribu dan puluhan unit almari untuk
penyimpanan fail berkenaan serta memasukkan ratusan band pelajar ke
dalam sistem.
Bayangkan bagaimana susah dan tertekannya guru jika internet hang?
Bayangkan bagaimana lelahnya guru
setelah disemak semula dalam sistem, data yang dimasukkan sebelum ini
tidak ada dalam pangkalan?
Maka dari sinilah, guru selalu bertanya, siapakah yang membangunkan sistem ini?
Mengapa diberi kepada pembekal yang tidak berkelayakan untuk menyediakan sistem ini kepada sekolah dan guru?
Mengapa kerajaan boleh melaksanakan
sistem ini dikala sistem ini masih belum mesra pengguna? Bilakah mutu
sistem ini akan dipertingkatkan? Dan bermacam persoalan lagi.
Saya pernah menceritakan kelemahan sistem ini kepada kawan saya, seorang pegawai di PPD.
Beliau kata kepada saya guru yang
merungut dengan sistem PBS ini adalah guru yang malas dan tidak ada
semangat untuk berjaya dalam bidang keguruan.
Maka beliau pun mulalah bercerita kepada saya tentang kejayaan sistem ini di negara-negara lain.
Saya tidak nafikan kejayaan sistem ini
di negara lain, tetapi saya katakan sistem di sini tidak mesra guru
kerana sistemnya selalu ‘hanged’ sehingga menyebabkan guru tertekan.
Ada guru yang terpaksa bangun pada jam 3
pagi semata-mata untuk memasukkan data. Jadi kata saya, sistem PBS ini
mungkin sesuai di negara lain, tapi belum tentu sesuai di negara kita.
Anggur yang sesuai ditanam di Perancis belum tentu sesuai ditanam di Cameron Highlands.
Akhirnya, setelah mendengar keluhan para
guru sejak sistem ini diperkenalkan, saya cuma ingin katakan guru yang
mengeluh bukan kerana mereka tidak ‘love teaching’. Tapi mereka mengeluh
kerana sistem PBS ini membebankan dan tidak mesra pengguna.
Oleh itu, jika kerajaan mahu juga
meneruskan penggunaan sistem ini, teruskanlah dengan membaiki dan
meningkatkan sistemnya supaya para guru tidak lagi tertekan dengan
sistem yang tidak mesra pengguna.
Tugas mengajar ini seronok dan mulia. Maka, jangan bebankan para guru dengan perkara yang tidak sepatutnya.
- DR. AGUS YUSSOF