PERHATIAN!: KEPADA BLOGGER YG INGIN BERTUKAR LINK, SILA TINGGALKAN JEJAK DI RUANG KOMEN.. TQ

Wednesday, 23 January 2013

Rokok Elektronik (Elektrik) @ E Rokok Di Malaysia Haram? Kesihatan Rakyat @ Cukai Tembakau Makin Kurang? .. Apa pula kata pakar?


Di sini kami tidak mahu menceritakan kelebihan dan kekurangan secara terperinci penggunaan rokok elektronik (elektrik) ini. Dan juga kami juga tidak berkongsi tutorial bagaimana menggunakan rokok elektronik (elektrik) di Malaysia ini. Cuma kami terpanggil di sini untuk menulis laporan mengenai dasar terbaru pihak kerajaan melalui Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) termasuk juga (DI SINI) dan juga sikap tidak mahu berterus-terang kepada rakyat di atas tindakan terbarunya ini…….

Jual Rokok Elektronik (Eleketrik) @ E Rokok di Malaysia Haram!

BENTONG – Penjualan rokok e-elektronik bukan sahaja salah di sisi undang-undang, malah pengguna produk itu turut terdedah kepada pelbagai penyakit kronik. Menteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong Lai berkata, penjualan bahan dan produk itu adalah salah mengikut Akta Racun 1952 dan Peraturan-Peraturan Kawalan Dadah dan Kosmetik 1984.
“Mereka yang didapati bersalah menjual dan mengedar produk itu dan cecair nikoton untuk kegunaan rokok elektronik @ rokok elektrik boleh didenda tidak melebihi RM3,000 atau penjara tidak melebihi satu tahun atau kedua-dua sekali,” katanya. [Sumber : Bernama]
Nampaknya kerajaan sedang cuba untuk mengambil tindakan supaya penghisap rokok elektronik berbalik kepada tembakau berjenama. Cuma kami tertanya-tanya rokok elektrinik tidak dibenarkan jual di Malaysia disebabkan kemudaratannya. Tetapi rokok tembakau masih lagi dibenarkan seperti ini? Adakah rokok tembakau tidak mudarat kepada penggunanya? Atau…..
Adakah benar Kementerian Kesihatan malaysia (KKM) prihatin mengenai isu kesihatan rakyat malaysia atau yang sebenarnya berlakunya kemerosotan pungutan 300% cukai rokok disebabkan e rokok ini tidak dikenakan cukai rokok?
Bahaya Rokok Elektrik Rokok Elektronik (Elektrik) @ E Rokok Di Malaysia Haram? Kesihatan Rakyat @ Cukai Tembakau Makin Kurang?
Agaknya bilakah Kementerian Kesihatan Malaysia akan mengatakan rokok elektronik ini selamat dan tidak haram di Malaysia? Adakah mungkin selepas British American Tobacco mengeluarkan e rokok mereka sendiri seperti laporan kenyataan British American Tobacco di bawah ini, pada masa itulah barulah mengatakan KKM rokok elektronik (elektrik) ini selamat, halal dijual?
Harga e Rokok Rokok Elektronik (Elektrik) @ E Rokok Di Malaysia Haram? Kesihatan Rakyat @ Cukai Tembakau Makin Kurang?
Sumber : Britisih American Tobacco

Adakah selepas rokok elektronik memerlukannya membayar cukai kepada kerajaan, barulah Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) akan mengkaji balik dasar yang sekarang ini?
  • Berdasarkan apa yang kami perhatikan dan semakan yang telah kami lakukan, e rokok (rokok elektrik) sekarang bukan seperti jenis yang sebelum ini. Rokok elektronik sekarang menggunakan e-liquid atau e-juice. Dan ianya langsung tiada bahan-bahan seperti rokok biasa yang ada macam-macam bahan kimia, racun, nikotin yang berlebihan, tar dan sebagainya.
  • e-liquid ini senang mahu difahami ialah bahan yang digunakan cuma GLYCERIN + PERASA (buah, kopi, coklat, vanilla, etc)
  • GLYCERIN ini untuk pengetahuan anda semua juga digunakan dalam makanan untuk bagi kesan lembap. Bahan ini anda biasa makan sama ada sumber vegetable atau sintetik secara sedar atau tidak sedar.
  • PERASA itu pun “concentrated flavor” yang biasa anda gunakan dalam makanan.
Jual Rokok Elektrik Rokok Elektronik (Elektrik) @ E Rokok Di Malaysia Haram? Kesihatan Rakyat @ Cukai Tembakau Makin Kurang?
OK. Jadi di mana bahayanya?
  • Bahayanya terdapat di campuran kimia NIKOTINE (Nic). Dalam e-liquid ni dicampurkan Nic dalam kuantiti yang amat sedikit antara 6mg ke 50mg bergantung sebenarnya kepada tabiat perokok itu sendiri.
  • Kepekatan Nic dalam e-liquid ini biasa perokok e rokok atau dalam industri ini digelar “Vapor” biasanya akan mula dengan tinggi kemudian semakin lama semakin berkurang sehingga yang akhirnya akan guna e-liquid yang ada hanya 0mg sahaja Nic. Maksudnya di sini, Vapor ini sudah tiada ketagihan Nic.
  • Sama seperti perokok yang mahu berhenti rokok makan ubat Niquiton itu.
  • Rokok elektronik atau rokok elektrik ini konsepnya seperti menghisap shisha yang pak arab hisap dalam botol isi air itu. Tetapi shisha pun bahaya
Jadi di mana bahayanya?
  • Sebelum ini ada artikel daripada doktor kesihatan, e rokok ini adalah alternatif yang lebih baik dan selamat untuk perokok. Contohnya tar di peparu mereka semakin berkurang apabila membuat x ray.
  • Malangnya “disebabkan tekanan pihak tertentu” doktor tersebut telah menukar kenyataannya
  • Rokok elektronik ini masih lagi ada asapnya tetapi berasaskan wap air, wap sejuk dan tak mengandungi tar, racun-racun terlarang dan pembakaran terbuka seperti rokok-rokok tembakau. Ibarat anda melalui kawasan berkabus. Ada kesan atau tidak? adalam kabus tuh… ada effect tak…

Video Rokok Elektronik (Elektrik @ E Rokok. Apa Kata Pakar?


Laporan Berita TV9 pernah mengeluarkan laporan khas mengenai penggunaan rokok elektronik (elektrik) di Malaysia yang boleh anda tonton videonya seperti di bawah ini :




Kami bukanlah mahu mempromosikan supaya perokok beralih arah kepada rokok elektronik. Tetapi bercakaplah yang benar untuk sesuatu perkara. Semestinya berhenti merokok adalah yang terbaik untuk kesihatan diri. Tetapi itu semua kami pulangkan semula kepada kalangan pembaca Berita semasa yang merokok untuk membuat keputusan yang terbaik untuk kesihatan diri sendiri.

P/S : Apa kata anda pula mengenai tindakan kerajaan yang mahu mengharamkan penjualan rokok elektronik (elektrik) di Malaysia?



-berita semasa

14 comments:

  1. menda ni kna ahli parlimen pembangkang bangkitkn dlm sidang dewan rakyat. biar kita mintak pnjelasan. btul tak? tgok sape goyang...

    ReplyDelete
  2. Kalau kerajaan xfikir untung dia akan kaji betul sblm mengharamkan sesuatu. E-cig ni kira bagus sbb xmengandungi tar, dan mcm2 racun lain dlm rokok biasa. Hanya sebab xkena cukai, kerajaan cari mcm2 alasan utk diharamkan.

    ReplyDelete
  3. kerajaan mana wei....

    ReplyDelete
  4. Kerajaan langit..

    ReplyDelete
  5. ok , klu nk haram kan rokok eletronik ni , apa kata haram kan sama rokok tembakau amacam...

    ReplyDelete
  6. ok , klu nk haram kan rokok eletronik ni , apa kata haram kan sama rokok tembakau amacam...

    ReplyDelete
  7. ni bro...baca berita harian hari ni...statement singkat akal student usim yg bijak pandai...

    bule dak sesiapa yg terer explain kat sya...samada e-rokok itu sebenarnya memang rokok atau e-rokok adalah gadjet elektronik sahaja. sya rasa banyak perbezaannya dgn rokok konvensional. jika e-rokok itu sebenarnya bukan rokok, so fatwa pengharaman rokok oleh ulamak tidak jatuh le pada e-rokok.

    pe kata tuan2 pakar bincangkan ciri2 perbezaan atau kesamaan kedua-duanya? sya nak tuan2 sharekan ilmu tuan2 kat sya...thanks...

    ReplyDelete
  8. jadi lebih bahaya ya rokok elektrik sepertinya. great article, regards.

    ReplyDelete
  9. Аdmiring the commіtment you put into yоur sitе and
    ԁetaileԁ information уou presеnt.
    It's awesome to come across a blog every once in a while that isn't the same οut of date rehashed informatіon.
    Wonderful reаԁ! I've saved your site and I'm including your RSS feeds tο
    mу Google аccount.

    Alsο visit my homepаge ... iphone repair damansara

    ReplyDelete
  10. Using e cigarette, many people are satisfied with several puffs, keeping the
    remaining with regard to later. E-cigarettes less complicated cheaper than standard tobacco.
    According to where you live, a new pack of normal tobacco may cost
    which range from $5 as well as $12 a new bunch.

    ReplyDelete
  11. X pernah pulak terfikir apesal rokok tembakau masih boleh di jual di Malaysia.Thanks for sharing. :D

    ReplyDelete
  12. Nak jimat atau Kurangkan bahaya kesihatan pun Salah. Nak haram semua haramkan

    ReplyDelete

BERADABLAH KETIKA MENGOMEN... TQ

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Followers