PERHATIAN!: KEPADA BLOGGER YG INGIN BERTUKAR LINK, SILA TINGGALKAN JEJAK DI RUANG KOMEN.. TQ

.

Tuesday 11 March 2014

Pesawat baik, juruterbang baik, tapi di mana MH370?

Selepas 80 jam lesap di udara, Malaysia Airlines berkata penerbangan MH370 menggunakan pesawat B777-200ER baru selesai menjalani pemeriksaan 10 hari lalu, ia menambah lagi misteri kehilangannya. MAS sebelum ini juga berkata kedua-dua juruterbang pesawat memiliki pengalaman luas dalam menerbangkan pesawat Boeing yang dikatakan paling selamat di dunia masih belum ditemui.

Misi mencari pesawat yang membawa 239 penumpang tersebut diluaskan ke Sumatera, sebelah pantai barat semenanjung Malaysia dan Hong Kong, serta seluas Laut Cina Selatan dengan lebih 40 kapal dan pesawat mencari tetapi tiada sebarang petunjuk ditemui.

Mengapa mengambil masa lama untuk mengesan pesawat yang dilihat terbang melepasi perairan Thailand menghalang ke Beijing pada Sabtu pagi lalu?

Dalam laporan khas oleh Christian Science Monitor, mereka membuat perbandingan misi pencarian MH370 dengan penerbangan 447 Air France.

Kedua-dua kes, tiada sebarang panggilan "kecemasan" atau tekanan daripada juruterbang. Pesawat itu tiba-tiba hilang di udara, menurut laporan tersebut.

Dalam kes AF447, faktor cuaca buruk dikenalpasti punca terhempas.

Juruterbang tidak menghubungi bantuan kerana tidak sedar, sehingga ia sudah terlambat kerana tahap keseriusan kerosakan. Seperti diperkatakan oleh beberapa juruterbang sebelum ini, mereka tidak mendapati kurang perhubungan tidak bermakna ia isyarat wujud serangan bom dpengganas ataupun kegagalan dasyat pesawat tersebut.

"Seperti diperkatakan, keutamaan adalah 'terbangkan, kemudi dan komunikasi'," tulis laporan itu.

Tapi setakat ini, laporan mendedahkan MH370 tidak berdepan sebarang cuaca buruk.

Juga seperti dialami AF447, petunjuk baik timbul dengan cepat, kemungkinan lokasi terakhir pesawat dan keberangkalian suatu yang buruk berlaku.

"Menara kawalan trafik udara Brazil baru sahaja berhubung pesawat Air France jet dan pesawat itu menghantar satu siri mesej elektronik dalam tempoh tiga minit daripada sistem pemantauan atas kapal melalui Sistem Laporan dan Komunikasi Pesawat (ACARS).

"Empat hari selepas kemalangan AF447, syarikat penerbangan itu mengeluarkan transkrip data ACARS, menunjukkan dalam tempoh empat minit terdapat enam laporan kegagalan dan 19 amaran melibatkan pengendalian, auto-penerbangan, kawalan penerbangan, dan penghawa dingin kabin dalam penerbangan tersebut.

"Data ACARS memberi petunjuk awal kesilapan yang berlaku. Akhirnya, punca-punca kemalangan dikenalpasti juruterbang gagal mengambil tindakan tersalah bacaan daripada sensor kelajuan udara," kata Christian Science Monitor dalam laporan hari ini.

Tapi tidak dijelaskan sama ada pesawat Malaysia Airlines, Boeing 777 dilengkapi ACARS atau tidak.
Flightglobal melaporkan bertanya kepada Malaysia Airlines mengenai isyarat daripada ACARS B777, tetapi syarikat penerbangan tersebut enggan memberi komen, memberi alasan "siasatan masih berjalan" daripada Jabatan Penerbangan Awam (DCA) Malaysia.

Bagaimanapun, CEO Malaysia Airlines Ahmad Jauhari Yahya semalam memberitahu wartawan pesawat tersebut dilengkapi ACARS.

Jika pihak berkuasa memiliki ACARS yang boleh mengenalpasti situasi sebenar yang berlaku dengan pesawat Malaysia Airlines, ia mungkin boleh memberi gambaran jelas, kata laporan itu.

Laporan kedudukan terakhir MH370 dan perhubungan radar terakhir adalah antara perairan Malaysia dan Vietnam. Pesawat tersebut hilang selepas dua jam berlepas daripada Kuala Lumpur menghala ke Beijing.
Sehingga hari ini, tiada sebarang cerbisan ditemui dan pihak berkuasa berkata mereka sedang meluaskan kawasan pencarian.

"Tapi peta kawasan pencarian menimbulkan persoalan sejauh mana pihak berkuasa Malaysia mengetahui mengenai kedudukan terakhir pesawat tersebut.

"Peta kawasan carian sekarang bukan sahaja di sekitar kawasan kali terakhir ia dilaporkan berada tetapi tetapi juga meliputi kawasan baru di Selat Melaka, di sebelah pantai barat Semenanjung Malaysia.

"Ia menimbulkan persoalan sejauh mana maklumat yang dimiliki pihak berkuasa tetapi tidak diberitahu kepada umum," kata Christian Science Monitor dalam laporannya, mengambilkira pendedahan oleh pihak berkuasa mengenai kemungkinan pesawat berpatah balik daripada jadual asalnya.

Tapi Ahmad Jauhari menjelaskan mustahil berlaku kerana jika ia berlaku, juruterbang pasti sudah menghubungi menara kawalan trafik udara di Malaysia bagi memberitahu perubahan tersebut.

"Jika pesawat itu berpatah balik ke arah Malaysia dan terbang melepasinya, ia mungkin penjelasan mengapa kawasan carian diperluaskan hingga ke perairan Thailand dan Selat Melaka. Tapi ia tidak menjelaskan sama ada pesawat mendarat di tanah, kemungkinan di lapanga terbang, tanpa mendarat atau memberikan isyarat kedudukan atau transponder memberikan lokasinya.

"Kebiasaannya, transponder pesawat akan membantu menara kawalan trafik udara mengenalpasti kedudukannya. Dengan andaian, sudah tentu, transponder masih berfungsi dan belum dimatikan," kata laporan Christian Science Monitor.

Bagaimanapun, kekurangan bukti serpihan ditemui kawasan pencarian menyebabkan pakar penerbangan antarabangsa membuat spekulasi MH370 mungkin dirampas atau salah seorang juruterbang membunuh diri.

"Mencari dikawasan lain Semenanjung adalah pelik, ia bermakna mereka (pihak berkuasa Malaysia) melihat pesawat terbang melepas Semenanjung dalam radar, atau kemungkinan bahagian di Semenanjung yang kurang liputan radar," tulis Web500sjc yang menyenaraikan Airliners.net sebagai pengajar penerbangan komersial di Amerika Syarikat.

Seorang lagi pakar berkata, jika enjin Boeing 777 berhenti pada 35,000 kaki, cerun peluncuran pesawat akan menunjukkan ia berada kira 100 batu daripada lokasi terakhir. Jarak Selat Melaka adalah lebih 250 batu jauhnya.

Sudah tentu, pihak berkuasa Malaysia kebingungan seperti yang dihadapi oleh orang lain.

Pakar berkata bangkai pesawat mungkin berada dalam lautan sedalam 300 kaki atau 3,000 kaki atau lebih lagi, dimana lautan hitam kelam dan suhu serendah 40 darjah, lapor LA Times hari ini.

Isyarat GPS tidak berkesan dalam lautan air masin dan isyarat akustik yang dihantar dari lampu kecemasan pesawat boleh jadi kabur, kata pakar dalam akhbar tersebut.

"Cetek tidak bermakna mudah," kata David Gallo, yang mengendalikan ekspedisi mencari Penerbangan 447 Air France  terhempas di Lautan Atlantik pada tahun 2009.

"Saya boleh memberitahu anda, semasa seorang yang pernah berada disana... dalam keadaan tertentu, laut menjadi tempat yang luas semasa mencari sesebuah pesawat," kata beliau yang dipetik dalam LA Times.

Kedudukan terakhir perhubungan MH370 adalah antara perairan Malaysia dan hujung selatan Vietnam.
Pasukan mencari dan menyelamat melibatkan 10 negara ketika ini melangkaui 10,500 batu nautika, termasuk perairan Thailand dan sedia ada.

Langkah pertama melibatkan penghantaran krew ke lokasi pesawat terhempas, dimana mereka menurunkan peralatan pendengaran ke dalam laut dan cuba mengambil isyarat daripada peranti yang dikenali sebagai "Pinger" yang berada dalam pesawat bersama dengan kotak hitam, hayat bateri peranti tersebut adalah 30 hari, lapor akhbar tersebut.

Gallo, pengarah operasi Khas di Woods Hole Oceanographic Institution, Massachusetts berkata peranti tersebut kemungkinan tidak berfungsi dengan baik dalam air cetek akibat terhakis daripada bunyi bising kapal.

Krew pencarian mungkin "membajak" dasar laut dengan sonar, kata beliau, tetapi sekiranya terlalu banyak pihak yang terlibat dalam pencarian ia akan menyebabkan kekeliruan.

"Pencarian seperti simfoni," katanya. "Anda perlukan semua ahli dalam kumpulan memainkan nota yang betul pada masa sama," kata beliau. - 11 Mac, 2014.//(TMI)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Followers