PERHATIAN!: KEPADA BLOGGER YG INGIN BERTUKAR LINK, SILA TINGGALKAN JEJAK DI RUANG KOMEN.. TQ

.

Tuesday 4 February 2014

Kajang Oh Kajang!

Leftenan Adnan Saidi
SUNGGUHPUN  hanya pekan kecil, nama Kajang popular seantero negara. Mengikut sudut topografi, mukim Kajang terletak di kawasan tanah tinggi, iaitu lebih kurang 76,250 sm dari paras laut.

Kebanyakan permukaan buminya berbukit-bukau dan dipenuhi gunung.

Dari mana asal nama ini? Dipercayai nama Kajang diberikan oleh Orang Asli dari suku Temuan yang menerokai kawasan terbabit sekitar tahun 1580. Nama itu diambil daripada sejenis mengkuang hutan yang tumbuh dengan banyaknya di kawasan itu.

Tanah datarnya terdapat di kawasan-kawasan lembangan sungai seperti Sungai Langat, Sungai Bangi, Sungai Semenyih dan Sungai Chua. Lokasi-lokasi itu juga dikatakan antara kawasan awal yang mula diterokai untuk penempatan di mukim Kajang.

Pekan Kajang mempunyai taburan penduduk sekitar 311,785 (berdasarkan bancian terakhir pada 2010). Kawasan perkampungan rata-rata didiami orang Melayu. Masyarakat Cina tinggal secara berselerak di sekitar bandar Kajang, manakala kawasan-kawasan ladang getah didiami orang-orang berketurunan India.
Terletak 22 kilometer dari bandar Kuala Lumpur, lapan kilometer dari Semenyih dan 12 kilometer dari Bandar Baru Bangi, Kajang berada di bawah pentadbiran Majlis Perbandaran kajang (MPKj).

Bandar Kajang boleh diakses melalui Lebuhraya Utara Selatan (Plus); susur keluar Kajang/Putrajaya, Lebuhraya Kajang Silk, Lebuhraya Cheras-Kajang, Lebuhraya Kajang-Seremban (Lekas) dan KTM Komuter-dari KL Sentral dan Seremban.

Apa yang buat Kajang begitu popular? Mungkin sate, perniagaan yang mula dikenali di Kajang pada 1992.
Kajang juga turut menjadi tumpuan orang ramai untuk merehatkan minda. Antara lokasi yang popular ialah Sungai Gabai dan Sungai Tekala.

Wira negara semasa pendudukan Jepun di Tanah Melayu, Leftenan Adnan Saidi, juga anak kelahiran Sungai Ramal Luar, Kajang.

Pekan kecil ini dijangka akan bertambah sibuk pada 2017, apabila projek MRT siap sepenuhnya.
- sumber
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Followers