PERHATIAN!: KEPADA BLOGGER YG INGIN BERTUKAR LINK, SILA TINGGALKAN JEJAK DI RUANG KOMEN.. TQ

.

Friday 14 June 2013

Utusan tipu rakyat harga kereta turun, kata PKR

KUALA LUMPUR, 13 Jun — Laporan Utusan Malaysia tentang kononnya kerajaan telah menurunkan harga kereta adalah cubaan memperbodohkan rakyat Malaysia, kata Pengarah PKR Nik Nazmi Nik Ahmad hari ini.

Utusan telah melaporkan Volkswagen, Peugeot, Honda dan pembuat kereta tempatan Proton dan Perodua telah menurunkan harga sepuluh model mereka sehingga 11 peratus bermula Januari tahun ini, menyiarkan senarai harga sebagai bukti kerajaan Barisan Nasional (BN) telah menunaikan janji mereka untuk menurunkan harga kereta dalam manifesto Pilihan Raya 2013.

Walau bagaimanapun, dua pembuat kereta Volkswagen dan Peugeot kedua-duanya telah menafikan penurunan harga tahun ini, sebaliknya harga yang dikatakan oleh Utusan tersebut adalah harga asal kereta tersebut.

"Episod memalukan ini mendedahkan betapa terdesaknya Umno-BN di dalam berhadapan dengan kempen #TurunkanHargaKereta Pakatan," kata Nik Nazmi dalam satu kenyataan media hari ini.

"Laporan Utusan bahawa 10 model kereta telah mencatatkan penurunan harga adalah suatu percubaan terdesak untuk memperbodohkan rakyat," tambahnya lagi.

Nik Nazmi juga membidas kerajaan Barisan Nasional (BN) yang sehingga kini gagal mengemukakan mekanisme untuk menurunkan harga kereta berbanding Pakatan Rakyat (PR) yang mengemukakan kaedah skim beransur-ansur.

"Sehingga ke hari ini mereka gagal mencari mekanisme untuk berbuat demikian tanpa menghapuskan kebergantungan kerajaan terhadap duti eksais.

"Kami (PR) menjawab bahawa skim ini melibatkan penurunan harga secara beransur-ansur untuk semua pembuat kereta," tambahnya lagi.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak telah mengulangi ikrar pilihan raya untuk mengurangkan harga kereta melalui akaun Twitter lewat bulan lepas, berjanji harga kereta akan dikurangkan secara berperingkat sehingga 2017.

Pada hari sama, Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Seri Mustapa Mohamed berkata kerajaan telah berjanji untuk mengurangkan harga kereta antara 20 hingga 30 peratus dalam tempoh lima tahun, seperti yang digariskan dalam manifesto pilihan raya BN.

"Malah, sejak Oktober tahun lalu, harga 10 model popular di negara ini telah turun secara purata 7.3 peratus," katanya kepada pemberita selepas menghadiri perhimpunan bulanan kementerian itu, pertama selepas Mustapa dilantik semula ke dalam Kabinet.

Kedua-dua BN dan pembangkang Pakatan Rakyat telah berikrar harga kereta lebih murah menjelang pilihan raya Mei, walaupun melalui mekanisme berbeza./~the malaysian insider

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Followers