PERHATIAN!: KEPADA BLOGGER YG INGIN BERTUKAR LINK, SILA TINGGALKAN JEJAK DI RUANG KOMEN.. TQ

.

Sunday 16 June 2013

Kuku Mahathir masih mencengkam musuh politik

Harakahdaily, 15 Jun 2013



KUALA LUMPUR: Tun Dr Mahathir Mohamad menunjukkan belang’ beliau dengan cuba menjadi hero apabila menggesa kerajaan supaya tidak lagi berlembut dan memberi muka kepada Pakatan Rakyat yang menurutnya berterusan memperlekeh sistem demokrasi negara.

Justeru, Ketua Pemuda PAS Malaysia, Nasrudin Hassan menyifatkan bekas Perdana Menteri yang sudah bersara lebih sepuluh tahun membuktikan kuku beliau masih lagi mencengkam dan gigi taring beliau masih lagi tajam untuk menusuk musuh-musuh politiknya.

“Amat malang bagi Perdana Menteri sekiranya masih mendengar dan tunduk dengan kata-kata bekas PM itu. Sepatutnya Tun Dr Mahathir duduk diam dengan melihat perkembangan politik tanah air,” ujarnya dalam satu kenyataan.

Bagi Ahli Parlimen Temerloh itu, di depan ayah Menteri Besar Kedah itu ada barisan kepemimpinan baharu PM bersama anggota kabinetnya yang menjalankan tugas ketika itu.

“Berikan sepenuh kepercayaan kepada mereka dan beliau tidak perlulah ‘ringan mulut’ membuat sebarang kenyataan kerana semua pihak merasa rimas dengan kemunculan beliau, seolah-olah, dari segi jawatan rasminya beliau telah melepaskannya namun dari segi tugas beliau masih lagi menguasai dasar-dasar kerajaan,” katanya.

Beliau juga menyifatkan Mahathir mahu kerajaan sekarang mengulangi sikap keras semasa zaman pemerintahannya.

Justeru, kata beliau tidak hairanlah di zamannya, rakyat menggelarkannya sebagai diktator atau pemimpin kuku besi.

Di zamannya, kata Nasrudin, ISA paling aktif digunakan dengan beratus-ratus rakyat kebanyakannya pemimpin pembangkang dihumban ke penjara itu.

Apa yang menghairankan, ujarnya kaedah berlembut yang dikatakan Mahathir digunakan oleh kerajaan sekarang sudah menahan ramai aktivis dan pemimpin Pakatan Rakyat, ada yang diheret dan didakwa di mahkamah,

“Bagaimana pula jika pendekatan keras digunakan?” tanya beliau.

Dalam keadaan berlembut itu, ujar beliau kerajaan sukar melepaskan Padang Merbok untuk dijadikan lokasi perhimpunan 22 Jun 2013, sesetengah lokasi perhimpunan di negeri-negeri terpaksa diubah saat akhir, media hampir mustahil dapat digunakan oleh semua pihak terutama Pakatan Rakyat, akhbar Harakah, Suara Keadilan dan Roket dirampas di kebanyakan negeri, pegawai-pegawai kerajaan diugut dan disogok supaya jangan menyokong PR, jentera kerajaan dikuasai sepenuhnya oleh kerajaan manakala sistem pilihanraya dimanipulasi sedemikian rupa oleh SPR dan lain-lain agensi kerajaan.

Nuffnang Ads“Apakah itu masih berlembut?” tanya beliau lagi.

Sehubungan itu, ujarnya cukuplah kenyataan Mahathir menjadi peringatan keras buat Perdana Menteri supaya jangan mengulangi kesilapan bekas pemimpinnya itu.

Tambahnya, Mahathir pelopor kebangkitan rakyat sehingga tercetusnya peristiwa reformasi 1998 dan beliau antara punca Umno ditolak dan dibenci oleh rakyat sehingga sekarang.

“Abaikan nasihat bekas PM dan sebaiknya PM tumpukan kepada usaha membangunkan negara di samping mendengar pandangan dan keluhan rakyat di bawah,” ujarnya.

v
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Followers