PERHATIAN!: KEPADA BLOGGER YG INGIN BERTUKAR LINK, SILA TINGGALKAN JEJAK DI RUANG KOMEN.. TQ

.

Thursday 2 May 2013

Gaji Kakitangan Awam Pasca PRU 13 : Tambah 1 Bulan Gaji, Bayaran Gaji Ikut Kiraan Mingguan (Naik 52 Minggu)!

Tawaran macam-macam. kadang-kadang terfikir, Perdana Menteri kah Husam Musa ini? Adakah sudah diperbincangkan secara bersama dengan pimpinan tertinggi Pakatan Rakyat? Ok. Selama ini, di Malaysia gaji kakitangan awam dikira berdasarkan kiraan mingguan.

Walaubagaimanapun, jikalau anda semak bersama-sama di kalender, anda akan dapati sendiri jumlah minggu setahun kebanyakannya adalah 52 minggu. Contoh? Semakan tahun 2012, 2013, 2014, 2016, 2017, 2018 adalah berjumlah 52 minggu. Kadang-kadang 53 minggu seperti tahun 2015,2020. Dan, kurang seminggu sebelum PRU 13 Husam Musa menawarkan satu lagi tawaran untuk kakitangan awam di Malaysia selepas 3 tawaran yang dibuat sebelum ini. Butirannya?

gaji kakitangan awam

“Sedangkan semua tahu dalam setahun ada 52 minggu, bukan 48 minggu. Ini bermakna kita kehilangan satu bulan lagi gaji yang sepatutnya dibayar.
 
“Jadi Pakatan Rakyat akan membuat satu pembaharuan di mana sistem gaji akan dibayar mengikut hitungan minggu dan bukan lagi secara bulanan yang menjadi amalan sekarang,” kata Husam Musa

Sumber : Harakah Daily


Tawaran Untuk Kakitangan Awam Menjelang Pilihanraya Umum 2013 (PRU 13)?



Sebelum ini tawaran gaji kakitangan awam dibayar berdasarkan kiraan mingguan, kakitangan awam telah dijanjikan dengan tawaran :

  • Bonus 4 bulan gaji kepada kakitangan awam (tahun pertama pemerintahan Pakatan Rakyat)
  • Pertukaran penempatan kakitangan kerajaan khususnya di kalangan guru-guru, membolehkan tidak ada lagi suami isteri penjawat awam yang terpaksa berpisah jauh, yang merencatkan pembinaan keluarga mereka. Disatukan suami isteri di bawah konsep Mawaddah iaitu mendekatkan antara satu sama lain
  • Kakitangan awam bergred 41 ke bawah tidak perlu membayar cukai
  • Hapus kadar faedah 4 % pinjaman perumahan dan kenderaan bagi kakitangan awam (tanpa riba)
  • Semakan elaun perumahan RM180

gaji penjawat awam

Jikalau anda dapat bekerja di New Zealand, anda akan dibayar dan menikmati gaji mingguan. Beginilah caranya. Kiraan gaji adalah secara mingguan bukannya bulanan seperti yang dilaksanakan selama ini kepada kalangan kakitangan awam di Malaysia. Singapura, jiran terdekat Malaysia pun sudah melaksanakan kiraan gaji secara mingguan. Australia? Australia pun sama, Australia tetapi bayar gaji secara mingguan. Macam-macam ala-ala pemain bola sepak EPL contohnya.

Sekadar pengalaman bersama. Jikalau pergi Sydney, pasar di sana hanya buka 3 hari seminggu sahaja (Daripada Khamis sehinggalah hari Sabtu) Pelik pada mulanya? Rupa-rupanya, di sana gaji setiap hari Khamis…Oooo….

Yang mana pasti, ada perbezannya :

Beza Kiraan Gaji Kakitangan Awam Bulanan VS Mingguan?


Gaji kakitangan awam kiraan secara bulanan :

  • Gaji kakitangan awam 12 bulan (48 minggu)
  • Gaji RM2000 sebulan contohnya. 1/4 daripada RM2,000, senang kira. RM2,000/bulan x 12 bulan = RM24,000/setahun

Gaji kakitangan awam kiraan secara mingguan :

  • Gaji kakitangan awam 52 minggu (13 bulan)
  • Gaji RM2000 sebulan contohnya. 1/4 daripada RM2,000, senang kira. RM500/minggu x 52 minggu = RM26,000/setahun

Kebanyakan syarikat-syarikat MNC (multinational corporation) luar, memberikan sekitar 13 & 14 bulan gaji. Kalau di Europe atau UK, pun dikira secara mingguan dan dibayar kepada setiap 14 hari. Dan di sana, sebenarnya kadar sewa pun dikira secara mingguan. Jadi secara kebetulan, terdetik di fikiran kami, adakah juga kadar rumah sewa pun selepas ini akan caj ikut minggu juga sama seperti negara-negara maju yang lain?

  • Kalau di New Zealand contohnya, apa yang mereka lakukan adalah seminggu sewa bilik ialah NZD 70 (contoh)
  • Kalau darab 4 minggu = NZD 280

Adakah ada kemungkinan BNM akan mengarahkan bank atau mana-mana institusi kewangan/insuran untuk merombak semula kiraan, bayaran balik pinjaman & T & C masing-masing?

Sekadar timbulkan beberapa persoalan? Apa pandangan kalangan kakitangan awam mengenai pelaksanaan gaji kakitangan awam dikira secara mingguan dan beberapa tawaran lain utnuk anda untuk pasca PRU13 kelak?
 
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Followers