PERHATIAN!: KEPADA BLOGGER YG INGIN BERTUKAR LINK, SILA TINGGALKAN JEJAK DI RUANG KOMEN.. TQ

.

Wednesday 26 September 2012

Turun Harga Kereta: Kurangkan duti eksais 20 %, hapus permit AP 2015

(Oleh Aedi Asri)

KUALA LUMPUR 26 September: Intipati Belanjawan Alternatif 2013 Pakatan Rakyat (Pakatan) mencakupi penurunan harga kereta melalui pengurangan cukai eksais sebanyak 20 peratus, selain sistem bidaan AP dibuat secara terbuka sehingga 2015 sebelum ia dihapus.

Menurut laporan Belanjawan Pakatan 2013 yang dibentang Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini, penurunan itu dibuat berikutan duti eksais terlalu tinggi sehingga mencecah 105 peratus.

“Bidaan tender permit AP dibuat sebagai menebus kehilangan pendapatan melalui potongan duti eksais itu,” laporan itu dipetik.

Belanjawan tersebut turut menunjukkan aliran pendapatan negara selama lima tahun jika dasar automotif itu dilaksanakan.

Laporan itu menjelaskan, kerajaan Pakatan hanya perlu membelanjakan RM 2 bilion untuk setiap tahun 2013 dan 2014 dan RM1 bilion setiap tahun pada 2015 hingga 2017.

Selain daripada AP yang ditender dan wang dikeluarkan sendiri oleh kerajaan, skim itu juga akan dapat dilaksanakan dengan cukai pendapatan secara terus kepada kerajaan.

Menurut laporan itu lagi, dengan menjadikan pendapatan isi rumah sebagai ukuran, harga kereta di Malaysia adalah antara tertinggi di dunia.

“Tanpa sistem pengangkutan yang baik, rakyat tiada pilihan lain selain memiliki kenderaan sendiri, sehingga rakyat yang berpendapatan serendah RM1500 sebulan turut memilikinya,” kata laporan itu.


Short URL: http://www.keadilandaily.com/?p=36819
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Followers